5 werkvormen voor Waarderend Onderzoeken (Appreciative Inquiry)
Als je teams of organisaties in beweging wilt krijgen omdat je de flexibiliteit en de wendbaarheid wilt vergroten, dan zou deze methode iets voor jou kunnen zijn: Appreciative Inquiry (AI) of in het Nederlands Waarderend Onderzoek. Dit is een methodiek die gebaseerd is op het aanboren en verder uitbouwen van de aanwezige talenten in het team of de organisatie. In dit blog leggen we het concept waarderend onderzoek uit en geven we je een aantal werkvormen om het direct in de praktijk te brengen.
De methodiek werd ontwikkeld door de afdeling gedrag van de Case Western Reserve University, te beginnen met een artikel uit 1987 van David Cooperrider en Suresh Srivastva. Zij constateerden dat het stellen van waarderende vragen voor positieve ontwikkelingen zorgde in teams en organisaties: “Positieve vragen leiden tot positieve beelden, positieve beelden leiden tot positieve acties.” Cooperrider besloot om in plaats van te gaan praten over problemen, op zoek te gaan naar waar successen en positiviteit in mensen en organisaties zat. Waar leefden ze van op? De energie die daarmee werd aangeboord, kon worden omgezet in constructieve acties, was zijn vermoeden. Zijn aanpak bleek een geweldig succes te zijn en daarmee was de ‘Appeciative Inquiry’ geboren.
De twee Engelse woorden ‘appreciate’ en ‘inquiry’ drukken de essentie van de methode uit. ‘To appreciate’ betekent iets waarderen, het herkennen van het beste in de mensen of de wereld om ons heen. Het tweede woord ‘Inquiry’ betekent iets verkennen en ontdekken. Het uitgangspunt is wat er wél werkt en waar beweging zit naar beter. De wijze waarop vragen worden gesteld over de gewenste toekomst zijn positief en opbouwend. Op deze manier richt het veranderingsproces zich positief op de mogelijkheden voor de toekomst, in plaats van op de fouten uit het verleden. Dit geeft inspiratie en energie voor nieuwe beelden over de toekomst. Hierin verschilt waarderend onderzoeken van de meer conventionele veranderingsmethoden die zich wel richten op problemen en tekortkomingen.
Aan de slag! Hieronder vind je 5 werkvormen waarbij de focus ligt op waarderend onderzoeken.
Waarderend speeddaten
Ga je met een groep nieuwe deelnemers aan de slag? Start de eerste bijeenkomst dan eens met een waarderende vorm van kennismaken. Dit zorgt voor positieve energie tijdens bijeenkomst, het ‘ijs’ is gebroken en deelnemers komen meer over elkaar te weten. Daarnaast ervaren de deelnemers ook direct hoe het werkt door zelf vragen te bedenken.
Hoe werkt het?
- Bereid een aantal leuke vragen voor die gericht zijn op een positieve ervaring en laat deze als voorbeeld zien aan de deelnemers.
- Vraag de deelnemers nu om zelf een waarderende kennismakingsvraag op te schrijven op een kaartje.
- Als iedereen zover is, kun je aan de slag! Vraag de deelnemers om te gaan staan en een gesprekspartner op te zoeken. Geef ze 1,5 minuut om allebei hun vraag te stellen. Na 1,5 minuut wisselt iedereen. Ga door tot alle vragen aan de orde zijn gekomen.
Voorbeeldvragen zijn:
⁃ wat is het laatste compliment dat je hebt gekregen?
⁃ waar kijk je voor de komende tijd naar uit?
⁃ Wanneer heb je succes ervaren? Welke kwaliteiten zette je toen in?
⁃ Wat was vandaag een hoogtepunt voor jou?
⁃ Hoe ziet jouw ideale werkdag eruit?
⁃ Wat is je wens? En wat heb je nodig om dat te bereiken?
Maak je zelfportret
Dit is een positieve en leuke werkvorm om visueel overzichtelijk te maken hoe deelnemers zichzelf zien en om dit actief met anderen te delen en feedback op te halen.
Hoe werkt het?
- Iedere deelnemer schrijft zijn of haar sterke punten op een groot vel papier of brown paper. Dit kan algemeen zijn of gericht op een specifiek project.
- Alle vellen worden op de muur gehangen.
- Daarna nodig je alle deelnemers uit om bij elkaar sterke punten en talenten aan te vullen. Dit mogen ook voorbeelden zijn van wanneer je iemand dit talent zag inzetten. Of wat je denkt dat er nodig is om dit talent nog meer tot zijn of haar recht te laten komen.
- Er is gelegenheid voor het geven van toelichting en stellen van vragen.
Onderzoek je team
Bij een waarderend onderzoek is een positieve vraagstelling het uitgangspunt, de interviewer focust op wat er goed gaat, op hoogtepunten, kwaliteiten en prestaties. Daarnaast gaat het ook om het naar boven halen en verzamelen van persoonlijke verhalen.
Hoe werkt het?
- Kies een vraagstuk en vorm groepjes met 4 of 5 deelnemers.
- Leg uit dat jullie aan de hand van ‘waarderend onderzoeken’ een vraagstuk gaat bekijken.
- Geef de deelnemers de opdracht om elkaar in de groepjes één voor één op een waarderende wijze te interviewen over hoe de samenwerking verloopt. Er zijn geen foute antwoorden. Voorbeelden van vragen die vaak goed werken: Bedenk een voorbeeld waarin jullie team alle talenten inzette op een manier die ieders effectiviteit vergrootte; Beschrijf in zoveel mogelijk details alles wat jij zelf en de anderen als kracht inbrachten.
- Vraag de deelnemers daarna om gezamenlijk de onderstaande zinnen aan te vullen, op een manier dat er creativiteit, inspiratie en energie vrijkomt:
- Over 6 maanden zijn wij als team: ...
- Over 6 maanden doen wij als team: ...
- Over 6 maanden denken wij als team: ...
Non-verbaal
Bij deze werkvorm ervaar je dat je non-verbaal onbewust signalen van de ander oppikt over hoe deze naar jou kijkt.
Hoe werkt het?
- Vraag de deelnemers om in tweetallen tegenover elkaar te zitten.
- Er mag niet gesproken worden.
- Vraag nu aan de deelnemers om elkaar in gedachten totaal af te kraken. Bedenk onaardige dingen; keur de ander af op bijvoorbeeld het vlak van kleding, houding of gedrag. Dit doe je 2 minuten.
- Vervolgens kijken de duo’s samen terug. Wat werd er opgemerkt?
- Vraag de duo’s om dit nu nogmaals ter halen terwijl ze juist hele aardige, waarderende dingen over elkaar denken. Geef hen weer 2 minuten.
- Vraag de duo’s om weer terug te kijken: wat was het effect hiervan?
- Bespreek met de groep welk non-verbaal werd waargenomen en wat dit betekent voor van (zakelijke) gesprekken.
Waarderend evalueren
Vraag alle deelnemers om een verrassend, nieuw of waardevol inzicht van wat goed heeft gewerkt deze week.
- Wat heeft je geholpen?
- Wat werkt voor jou?
- Wat ga je concreet (blijven/anders) doen?

In veel teams heerst een subtiele vorm van stilte. Niet omdat mensen geen ideeën hebben, maar omdat ze niet durven spreken. Uit angst om als lastig, dom of te kritisch gezien te worden. En juist daardoor lopen we als teams en organisaties talloze kansen mis. Innovatie floreert namelijk niet in stilte, maar in een cultuur waar mensen zich veilig voelen om zich uit te spreken. Dat is waar psychologische veiligheid in beeld komt.

Creativiteit wordt vaak geassocieerd met kunstenaars, uitvinders of briljante geesten die ‘geniale ingevingen’ lijken te hebben. Maar neurowetenschap laat iets anders zien: creativiteit is geen mysterieus talent, maar een proces in je brein – en iedereen heeft het in zich. Ook binnen organisaties is creativiteit onmisbaar. Het zorgt voor innovatie, probleemoplossend vermogen en vernieuwing. De grote vraag is dus niet: “Wie is creatief?” maar: “Hoe kunnen we creativiteit activeren – bij onszelf én in onze teams?” In deze blog duiken we in het brein, én in de werkvloer. Hoe werkt creativiteit neurologisch? En wat kun je als organisatie doen om die creatieve vonk te laten overslaan.

We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team

Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?

Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.

Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.

Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.

Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.

Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen.
In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken