Storytelling: 5 bouwstenen voor een stapelgoed verhaal

Iedereen kan verhalen vertellen. We doen dit al sinds mensenheugenis. Bij het kampvuur, voor het slapengaan of gewoon tijdens een willekeurig samenzijn met andere mensen. Maar ook in organisaties worden verhalen steeds vaker gebruikt om een boodschap te verkondigen. Een goed verhaal blijft immers veel beter hangen dan een opeenstapeling van feiten alleen. Volgens Carolyn O’Hara (2014) activeert een goed verhaal je brein meer dan bij het delen van droge materie gebeurt. Niet voor niets wordt juist in deze tijd, die zich kenmerkt door een overload aan informatie, storytelling steeds meer ingezet.


Er zijn heel voorbeelden die je kunnen helpen om zelf een goed verhaal te vertellen. Ieder inspirerende Ted Talk, boek, film, of sprookje heeft bepaalde kenmerken waar je van kunt leren. Deze kenmerken zorgen ervoor dat je mensen meer en beter kunt bereiken. Zij zorgen ervoor dat je anderen met jouw verhaal raakt en beweging veroorzaakt. Storytelling kun je voor alle communicatievormen inzetten. Of het nu gaat om de corporate story van een organisatie, een presentatie voor je collega’s, of een pitch tijdens een sollicitatie.

Er is inmiddels ontzettend veel literatuur over storytelling. Bij studio stapelgoed zijn onder andere de tips van Pixar favoriet. Niet in de laatste plaats omdat de verhalen van Pixar een feest van herkenning en emotie zijn. En al hoewel Pixar zelf zegt dat hun ‘rules of storytelling’ niet in beton gegoten zijn en zij zich baseren op ‘trial and error’, gebruiken wij hun best practices met regelmaat. Pixar weet als geen ander miljoenen kijkers te raken met hun verhalen (animatiefilms). En als je goed oplet, hebben al deze verhalen opvallend veel overeenkomsten. Deze elementen kun je heel eenvoudig zelf toepassen als je zelf een verhaal wilt vertellen.

Wij vatten de 5 belangrijkste tips voor je samen:

 1. De beste verhalen zijn universeel. Zorg ervoor dat jouw publiek zich in het verhaal herkent. Als je een situatie beschrijft waar mensen zich in kunnen verplaatsen, dan zullen ze zich ook echt tot jouw verhaal aangetrokken voelen. “What you’re trying to do, when you tell a story, is to write about an event in your life that made you feel some particular way. And what you’re trying to do, when you tell a story, is to get the audience to have that same feeling.”

 2. Denk altijd aan je doelgroep. Of zoals Pixar stelt: “ You gotta keep in mind what’s interesting to you as an audience, not what’s fun to do as a writer.” Het is belangrijk dat je weet wie naar jouw verhaal wil luisteren. Probeer daarom van te voren je publiek te doorgronden en verplaats je in wat zij willen horen.

 3. Ken de kernboodschap van je verhaal. Of het nu een lang verhaal is of juist kort, ieder goed verhaal bevat een kernboodschap. Dit is de basis van je story en vanuit daar ga je verder. “Why must you tell THIS story? What’s the belief burning within you that your story feeds off of? That’s the heart of it.” 

4. Zorg dat je publiek zich identificeert met de hoofdrolspeler. Dat kan een personage zijn, maar ook een gebeurtenis, stad of product. Zodra het herkenbaar is, zal het publiek jouw verhaal dragen. 

 5. Houd het simpel! Bij het vertellen van een verhaal is het van belang dat je let op de kernboodschap en de essentie. Want hoewel we zelf graag veel inhoud aan aan ons verhaal geven, ervaart het publiek de eenvoudigste verhalen vaak als de beste. Verhalen met zo min mogelijk randzaken en overbodige prikkels. Verhalen met zo min mogelijk jargon en moeilijke woorden. Een simpel advies van Pixar: Keep it simple, stupid! 

Meer weten over storytelling? 
Zoals gezegd, er is inmiddels ontzettend veel over geschreven. Hier een aantal van onze leestips op een rij:
  • Pixar Storytelling: Rules for Effective Storytelling Based on Pixar's Greatest Films Paperback - Dean Movshovitz
  • Corporate Stories- Astrid Schutte & Theo Hendriks 
  • Storytelling. De weg naar het hart - Joost Schrickx

door info 23 apr., 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 feb., 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 05 feb., 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 jan., 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 jan., 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
In dit blog delen we weer een stapel creatieve werkvormen om de check-in tijdens jouw bijeenkomsten of vergaderingen te verlevendigen. Want wij geloven dat deze eenvoudige en effectieve activiteiten een positieve impact kunnen hebben op de sfeer tijdens sessies.
door studio stapelgoed 23 nov., 2023
Bij studio stapelgoed geloven we sterk in het bevorderen van een positieve werksfeer en het zorgen voor verbinding en werkplezier. Een van de manieren waarop we dit doen, is door het vieren van speciale gelegenheden, en Sinterklaas is daarbij geen uitzondering! In dit blog delen we enkele sprankelende werkvormen waarmee je de komende dagen jouw collega's kunt verrassen en een onvergetelijke viering van Sinterklaas op de werkvloer kunt organiseren.
door stapelgoed 13 nov., 2023
In de wereld van vergaderingen en bijeenkomsten is er soms behoefte aan iemand die de touwtjes in handen neemt, vooral als je als team of leidinggevende niet in de spagaat van het managen van het proces en inhoudelijk bijdragen terecht wilt komen. In zulke situaties is het waardevol, zo niet noodzakelijk, om een professionele facilitator in te schakelen. Faciliteren is een speciale vaardigheid en kan aanzienlijk bijdragen aan het soepel verlopen van vergaderingen en bijeenkomsten. In dit blog leggen we uit wat de rol van een facilitator nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
door info 08 nov., 2023
Het gebruik van duurzame materialen tijdens vergaderingen en brainstormbijeenkomsten kan ons helpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een meer milieubewuste aanpak. Bij studio stapelgoed hebben we daarom de afgelopen tijd kritisch gekeken naar alle spullen die we gebruiken en naar hoe we onze sessies organiseren. En nu doen we een aantal dingen echt anders. In dit blog delen we onze tips met je. Want door duurzaamheid te integreren in je facilitatorrol, kun je een positieve impact hebben op het milieu en tegelijkertijd ook weer jouw deelnemers inspireren om bewuster om te gaan met materialen tijdens bijeenkomsten en evenementen.
Meer posts
Share by: