De 5X waarom methodiek

De Japanse uitvinder Sakichi Toyoda bedacht de '5x waarom' methode om problemen te kunnen analyseren. Tegenwoordig wordt de methode o.a. gebruikt in agile methodieken zoals Kaizen, Lean en Six Sigma.Het idee achter deze werkvorm is simpel; als je 5x achter elkaar een ‘waarom’-vraag stelt, zal de oorzaak van je probleem scherper en duidelijker worden. Zo kun je steeds verder afpellen wat jouw zicht op het echte probleem ontneemt. In dit blog leggen we je uit hoe je de methodiek in de praktijk kunt toepassen.

Problemen komen binnen iedere organisatie voor. Wisselend van kleine dagelijkse knelpunten tot grote verandervraagstukken. Als je geen idee hebt wat jouw probleem veroorzaakt, dan wordt het behoorlijk moeilijk om een oplossing te vinden. Gelukkig hoeft zo’n analyse helemaal niet ingewikkeld te zijn. Wij zetten vaak de ‘Five Times Why’ in. Deze methodiek - in het Nederlands “5x waarom” - is een eenvoudig maar effectief hulpmiddel om de oorzaak van een probleem te achterhalen. En eigenlijk is naam van de methode ook precies wat het is; stel jezelf bij een probleem vijf keer de vraag ‘Waarom?’. Het antwoord op de vijfde ‘Waarom?’ is de hoofdoorzaak van het probleem.


Hieronder lees je hoe je deze methode stapsgewijs uitvoert:


Stap 1. Breng jouw stakeholders samen
Om goed aan de slag te kunnen met de '5x waarom' techniek, is het belangrijk om de juiste stakeholders bij elkaar te brengen. Je hebt die mensen nodig die goed op de hoogte zijn van de inhoud van het probleem.


Stap 2. Formuleer de probleemstelling
Leg de stakeholders een heldere probleemstelling voor. Probeer het probleem zo concreet mogelijk te omschrijven. Laat deze groot op het scherm zien of schrijf de probleemstelling op een brown paper.


Stap 3. Stel de eerste waarom-vraag
Vraag waarom het probleem er is. Geef aan dat je alleen op zoek bent naar feiten en dus niet naar aannames of hypotheses. Het opschrijven van eerste gedachten op post-its of flipovers kan hierbij helpen. Als het probleem meerdere aantoonbare oorzaken heeft, dan schrijf je deze oorzaken op en herhaal je stap 4 voor iedere genoteerde oorzaak.


Stap 4. Stel de waarom-vraag 4 keer
Stel de tweede waarom-vraag. Gebruik hierbij het antwoord op de eerste vraag om deze tweede vraag te stellen. Zo zoek je verder naar de echte oorzaak van het probleem. Herhaal dit tot de waarom-vraag niet meer kan worden beantwoord. Elk nieuw antwoord vormt de volgende vraag. Over het algemeen zal na 5 vragen duidelijk zijn wat nodig is om je probleem op te lossen.


Stap 5. Maak een plan van aanpak

Gebruik de informatie die je hebt verzameld om een plan op te stellen om het probleem op te lossen.


Tips

  • Probeer de Waarom-vraag zo concreet mogelijk te verwoorden.
  • Soms kun je wel eindeloos ‘waarom?’ blijven doorvragen, maar schiet het zijn doel een beetje voorbij. Stop bij het antwoord waarvan je denkt dat het de oplossing brengt voor het probleem.
  • Om te voorkomen dat mensen zich ter verantwoording geroepen voelen kan de waarom vraag worden vervangen door een andere formulering. Voorbeelden hiervan zijn: Wat is de oorzaak van dit probleem? Hoe heeft dit probleem zich ontwikkeld? Wat zijn de gevolgen van dit probleem? Wat zijn de factoren die hebben bijgedragen aan dit probleem? Wat zijn de oplossingen die al zijn geprobeerd en waarom hebben deze niet gewerkt? Wie zijn de mensen of teams die het meest getroffen zijn door dit probleem? Hoe kan dit probleem in de toekomst worden voorkomen?


Wil je meer weten over brainstormtechnieken? Bestel ons boekje 'Stapel op brainstormen'.

door info 23 apr., 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 feb., 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 05 feb., 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 jan., 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 jan., 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
In dit blog delen we weer een stapel creatieve werkvormen om de check-in tijdens jouw bijeenkomsten of vergaderingen te verlevendigen. Want wij geloven dat deze eenvoudige en effectieve activiteiten een positieve impact kunnen hebben op de sfeer tijdens sessies.
door studio stapelgoed 23 nov., 2023
Bij studio stapelgoed geloven we sterk in het bevorderen van een positieve werksfeer en het zorgen voor verbinding en werkplezier. Een van de manieren waarop we dit doen, is door het vieren van speciale gelegenheden, en Sinterklaas is daarbij geen uitzondering! In dit blog delen we enkele sprankelende werkvormen waarmee je de komende dagen jouw collega's kunt verrassen en een onvergetelijke viering van Sinterklaas op de werkvloer kunt organiseren.
door stapelgoed 13 nov., 2023
In de wereld van vergaderingen en bijeenkomsten is er soms behoefte aan iemand die de touwtjes in handen neemt, vooral als je als team of leidinggevende niet in de spagaat van het managen van het proces en inhoudelijk bijdragen terecht wilt komen. In zulke situaties is het waardevol, zo niet noodzakelijk, om een professionele facilitator in te schakelen. Faciliteren is een speciale vaardigheid en kan aanzienlijk bijdragen aan het soepel verlopen van vergaderingen en bijeenkomsten. In dit blog leggen we uit wat de rol van een facilitator nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
door info 08 nov., 2023
Het gebruik van duurzame materialen tijdens vergaderingen en brainstormbijeenkomsten kan ons helpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een meer milieubewuste aanpak. Bij studio stapelgoed hebben we daarom de afgelopen tijd kritisch gekeken naar alle spullen die we gebruiken en naar hoe we onze sessies organiseren. En nu doen we een aantal dingen echt anders. In dit blog delen we onze tips met je. Want door duurzaamheid te integreren in je facilitatorrol, kun je een positieve impact hebben op het milieu en tegelijkertijd ook weer jouw deelnemers inspireren om bewuster om te gaan met materialen tijdens bijeenkomsten en evenementen.
Meer posts
Share by: