7 werkvormen met associatiekaarten

Wij hebben altijd een aantal sets met associatiekaarten bij ons. Deze sets met foto’s of tekeningen gebruik je om gedachten of ideeën te verwoorden aan de hand van afbeeldingen. Je kunt associatiekaarten gebruiken voor een kennismaking, tijdens de start van een vergadering of training, om een teamsituatie in beeld te brengen of om de ideeënstroom tijdens een brainstormsessie op gang te helpen. In dit blog vind je een stapel werkvormen voor het gebruik van associatiekaarten.

De associatiekaarten zijn onder andere te gebruiken:

  • Voor een teambuilding
  • Als ijsbreker bij een vergadering of training
  • Als evaluatie 
  • Om nieuwe ideeën te bedenken bij een brainstorm 
  • Bij individuele coaching


Het woord “associatie” betekent volgens van Dale “het in verband brengen met”, of “verbinding van voorstellen, ideeën”.

Dat is precies wat je met associatiekaarten doet. Je verwoordt je gedachtes en gevoelens aan de hand van afbeeldingen. Associatiekaarten zorgen zo niet alleen voor interactie, maar ook voor meer verdieping in het gesprek. Je krijgt namelijk inzicht in hoe iemand zich op dat moment voelt, zich iets herinnert, of waarover iemand droomt. Hieronder een aantal werkvormen waarbij telkens iedereen een kaart kan kiezen die het meest aanspreekt. 


Check-in

  1. Verspreid de kaarten over een tafel. Zorg dat alle kaarten goed zichtbaar zijn voor iedereen.
  2. Geef de deelnemers een goede toepasselijke vraag mee op basis waarvan zij 1 of meerdere kaarten kunnen kiezen. De bedoeling is dat de deelnemers antwoord geven op de vraag door hun antwoord te associëren met één van de kaarten.
  3. Nadat iedereen een associatiekaart gekozen heeft is het tijd om de antwoorden met elkaar te delen.


Voorbeeldvragen:

  • Hoe zit je vandaag in je vel?
  • Welke 3 afbeeldingen omschrijven jou het beste?
  • Welke associatie heb je met het onderwerp van vandaag? 
  • Wat hoop je na vandaag mee te nemen? 


Start van een training - 1

  1. Leg de kaarten verspreid over de tafel en vraag iedereen om een kaart te kiezen die uitdrukt wat zij verwachten van de dag. 
  2. De deelnemers zoeken een kaart die dit weergeeft
  3. Vraag de deelnemers om - popcorn style - te vertellen voor welke kaart zij hebben gekozen.


Start van een training - 2 

  1. Leg deze kaarten neer zodat de deelnemers goed kunnen zien welke keuze ze hebben.
  2. Laat de deelnemers een kaart kiezen die symbool staat voor hun nieuwe ontwikkelpunten waar ze na de training mee aan de slag willen gaan.
  3. Elke deelnemer laat de kaart van zijn of haar keuze zien en legt aan de hand van dit symbool uit waar hij of zij na de training concreet mee aan de slag gaat.


Brainstormen

  1. Laat de groep een associatiekaart zien.
  2. Vraag de deelnemers om hardop te associëren op dat plaatje en schrijf die associaties op. 
  3. Vraag de deelnemers dan om nieuwe ideeën voor het vraagstuk te verzinnen op basis van het plaatje of de associaties. Gegarandeerd komen er nu andere en minder voor de hand liggende ideeën naar boven.


Feedback

  1. Alle deelnemers zoeken voor 2 andere deelnemers een kaart uit die zij associëren met deze personen. 
  2. Als iedereen terug is in de kring worden de kaarten uitgewisseld. 
  3. De gever vertelt waarom de keuze op die kaart is gevallen. De ontvanger luistert en mag alleen verhelderende vragen stellen, geen discussie.


Retrospective

  1. Laat elke deelnemer twee afbeeldingen uitzoeken: één afbeelding die het beste het team symboliseert tijdens de afgelopen sprint en één afbeelding die het beste zijn of haar rol daarbinnen laat zien. 
  2. Vervolgens krijgt elke deelnemer de mogelijkheid om de door hen uitgekozen afbeeldingen toe te lichten aan het team. 


Evaluatie project

  1. Vraag de deelnemers om ieder 1 associatiekaart uit te kiezen ter beantwoording van één van onderstaande vragen:
  2. Laat de deelnemers vervolgens een kaartje kiezen dat symbool staat voor de hulp die ze daarbij gaan vragen om het te realiseren.


Voorbeeldvragen:

  • Wat blijft je persoonlijk het meeste bij?
  • Wat heeft het traject het team opgeleverd?
  • Wat heeft het de klant opgeleverd?
  • Wat heeft het de organisatie opgeleverd?


Extra tips:

  • In een grote groep kan het handig zijn om associatiekaarten te gebruiken van extra groot formaat of om dubbele sets te gebruiken.
  • En zijn geen regels voor hoe vrij je wel of niet mag denken. Laat de creativiteit lekker de vrije loop en laat je verassen door de kaarten die deelnemers kiezen!
  • Geef alle deelnemers genoeg tijd om de kaarten rustig in zich op te nemen. Er liggen veel afbeeldingen op tafel en soms moeten deelnemers even nadenken over hun antwoord.
  • Je kan ook rustig een muziekje aanzetten zodat de deelnemer(s) hun ogen goed de kost kunnen geven.




door studio stapelgoed 27 oktober 2025
We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein
door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?