BHAG: een groot harig gewaagd doel

BHAG (je spreekt het uit als bee-hag) staat voor Big Hairy Audacious Goal. Vrij vertaald is dit het Grote Harige Gewaagde Doel. De term werd voor het eerst gebruikt in 1994 door Jim Collins en Jerry Porras in hun boek "Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies”. Natuurlijk hebben organisaties doelstellingen, maar met een BHAG gaat het een stapje verder. Na het lezen van dit blog weet je waarom een BHAG handig is en hoe je deze formuleert.

De BHAG is de droom of het doel waar je met z’n allen naartoe werkt. Denk maar eens aan de allereerste maanlanding en de uitvinding van het Internet - ontdekkingen die onmogelijk ver weg leken toen ze er nog niet waren. Toen Jim Collins en Jerry Porras onderzoek deden naar wat succesvolle bedrijven onderscheidde van hun minder succesvolle concurrenten, vonden ze een aantal interessante verschillen. Ze ontdekten dat organisaties die een groot, gedurfd doel hadden veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden.


Een bekend voorbeeld hiervan is Microsoft die in de jaren 80 als BHAG had dat over 20 jaar in ieder huis een computer moest staan. Juist het nastreven van zo’n gewaagde idee maakte het bedrijf zeer succesvol. Jim Collins noemde dit een BHAG, maar het betekent hetzelfde als andere veelgebruikte termen, zoals bijvoorbeeld een moonshot. 


Wat heb je aan een BHAG?

Een BHAG is niet alleen een helder doel voor de langere termijn. Het kan ook zorgen voor inspiratie en het makkelijker maken van keuzes makkelijker. En het werkt als een impuls voor werkplezier door je teamleden te betrekken, te binden en te behouden. Hoe leuk is het als je samen werkt aan het behalen van een droom. 


De ideale BHAG is:

  • de grote droom waar je naartoe wilt werken. 
  • ver weg in de tijd (10 tot 25 jaar).
  • ambitieus maar niet onbereikbaar want je moet kunnen geloven dat de BHAG haalbaar is, ook al is het met een beetje geluk.
  • eenvoudig te onthouden en meetbaar zodat je weet of je op koers ligt. 


Hoe formuleer je de BHAG

De kracht zit in de drie componenten ; passie, kennis en winst

1. De why van de organisatie komt er in terug -> waar jullie passioneert over zijn (passie)

2. Het past bij de kerncompetenties van de organisatie -> waar jullie het allerbeste van de wereld in zijn (kunde)

3. Er is een duidelijke economische drijfveer -> waar het verdienmodel in zit (winst)


Daar waar een organisatie en haar medewerkers met passie ergens aan werken, zullen zij ook gedreven zijn om een ambitieus doel na te streven. Daarnaast moet er voldoende kennis en expertise de organisatie aanwezig zijn om het doel vakkundig uit te kunnen voeren. Uiteindelijk zal het ook rendement moeten opleveren. Het is niet ambitieus om alleen maar investeringen te doen. Uiteindelijk moet het aan de eindstreep ook winst of resultaat opleveren.


Hetzelfde als een visie?

In de praktijk lijken BHAG's en visies veel op elkaar. Het zijn allebei inspirerende doelen die kijken naar het succes van een organisatie op lange termijn. Het belangrijkste verschil tussen een BHAG en een visie is de gedurfdheid.


De werkvorm

  1. Pak een groot vel papier of gebruik een whiteboard. Maak twee grote cirkels. In de ene cirkel zetten jullie alle belangrijke waarden (passie) van de organisatie. In de andere cirkel schrijven jullie de superkrachten (kunde) van je organisatie. 
  2. Bedenk samen wat jullie droom voor de organisatie is? Wat zouden jullie het allerliefste willen bereiken met de organisatie? Schrijf nu 10 ambitieuze dromen op. Begin telkens met “Zou het niet geweldig zijn als we ... zouden bereiken?”
  3. Pak een stapeltje sticky notes en probeer samen zoveel mogelijk BHAG-combinaties te maken van de waarden, superkrachten en ambitieuze dromen. Maak zoveel mogelijk combinaties en varianten.
  4. Breng de lijst nu terug naar een shortlist van maximaal 5 BHAG’s door te kiezen wat het beste bij jullie past.
  5. De uiteindelijke BHAG kunnen jullie kiezen met behulp van zoveel mogelijk mensen uit jullie organisatie.


Onze laatste tips:

  • Zorg ervoor dat je BHAG zo concreet mogelijk is. Je doel moet vastomlijnd en duidelijk zijn, zodat iedere collega snapt waar de organisatie naar op weg is.
  • Het is belangrijk dat medewerkers vanuit alle teams in de organisatie vanaf het begin betrokken worden.
  • Zet de BHAG op papier en hang het op een zichtbare plek op, daar waar je een paar keer per dag langsloopt. Nog beter, plak er een goede visualisatie bij.


door info 23 apr., 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 feb., 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 05 feb., 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 jan., 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 jan., 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
In dit blog delen we weer een stapel creatieve werkvormen om de check-in tijdens jouw bijeenkomsten of vergaderingen te verlevendigen. Want wij geloven dat deze eenvoudige en effectieve activiteiten een positieve impact kunnen hebben op de sfeer tijdens sessies.
door studio stapelgoed 23 nov., 2023
Bij studio stapelgoed geloven we sterk in het bevorderen van een positieve werksfeer en het zorgen voor verbinding en werkplezier. Een van de manieren waarop we dit doen, is door het vieren van speciale gelegenheden, en Sinterklaas is daarbij geen uitzondering! In dit blog delen we enkele sprankelende werkvormen waarmee je de komende dagen jouw collega's kunt verrassen en een onvergetelijke viering van Sinterklaas op de werkvloer kunt organiseren.
door stapelgoed 13 nov., 2023
In de wereld van vergaderingen en bijeenkomsten is er soms behoefte aan iemand die de touwtjes in handen neemt, vooral als je als team of leidinggevende niet in de spagaat van het managen van het proces en inhoudelijk bijdragen terecht wilt komen. In zulke situaties is het waardevol, zo niet noodzakelijk, om een professionele facilitator in te schakelen. Faciliteren is een speciale vaardigheid en kan aanzienlijk bijdragen aan het soepel verlopen van vergaderingen en bijeenkomsten. In dit blog leggen we uit wat de rol van een facilitator nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
door info 08 nov., 2023
Het gebruik van duurzame materialen tijdens vergaderingen en brainstormbijeenkomsten kan ons helpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een meer milieubewuste aanpak. Bij studio stapelgoed hebben we daarom de afgelopen tijd kritisch gekeken naar alle spullen die we gebruiken en naar hoe we onze sessies organiseren. En nu doen we een aantal dingen echt anders. In dit blog delen we onze tips met je. Want door duurzaamheid te integreren in je facilitatorrol, kun je een positieve impact hebben op het milieu en tegelijkertijd ook weer jouw deelnemers inspireren om bewuster om te gaan met materialen tijdens bijeenkomsten en evenementen.
Meer posts
Share by: