Hoe je een persona maakt

Een persona is een uitgebreid profiel van een specifieke doelgroep klanten, medewerkers, patiënten, studenten, bezoekers etc. Een persona geeft jouw doelgroep als het ware een gezicht, waardoor het makkelijker is om je in hen te verplaatsen. Zo leer je jouw doelgroep beter kennen. En kun je makkelijker een heldere boodschap formuleren, doeltreffender een product ontwikkelen of beter een passende oplossing bedenken voor een probleem.

Je kunt persona’s zelf maken door het doen van grondig doelgroeponderzoek en het analyseren van beschikbare data. Of je maakt ze al brainstormend samen met een aantal mensen uit jouw organisatie. Welke wijze je ook kiest, wij gebruiken bij het maken onze persona’s één van de volgende twee werkwijzen. We leggen ze hieronder aan je uit.


Het persona format

  1. Allereerst heeft een persona natuurlijk een gezicht nodig. Dit maakt het makkelijker om je direct tot hem of haar te richten. Gebruik een illustratie of foto en plaats deze op een centrale plek op je papier.
  2. Een persona krijgt vervolgens een eigen naam. Dit is best lastig en subjectief omdat veel mensen bij een bepaalde naam al een beeld in hun hoofd hebben.
  3. Probeer nu zo goed mogelijk een (demografisch) algemeen weergave te schetsen van de persoon achter de naam. Denk hierbij aan informatie zoals leeftijd, geslacht en gezinssamenstelling. Als het relevant is, kun je ook de omgeving en omstandigheden in kaart brengen. Zoals woonplaats, soort woning, omgeving, reiswijze of reistijd.
  4. Bij het kopje profiel vul je professionele informatie in over bijvoorbeeld de hoogste opleiding(en), het beroep, de fase van de carrière, interessante projecten of het salarisniveau in.
  5. Bij het kopje (zakelijke) interesses kun je hobby’s, interesses, vakbladen, bijbanen en websites etc. invullen.
  6. Beschrijf nu de behoefte van de persona. Wat zoekt hij of zij? Wat heeft hij of zij nodig?
  7. En waar krijgt de persona energie van en wat levert frustratie op? 
  8. Probeer ter afsluiting in een korte quote de tone of voice van je persona weer te geven. Die kun je in het spreekwolkje zetten.



De empathy map

Bij design thinking is het gebruikelijk persona’s te maken van de doelgroep waar je je oplossing op richt. Met behulp van een empathy map kruip je in de huid van bijvoorbeeld de klant of medewerker en breng je diens belevingswereld in kaart. Je onderzoekt daarbij vooral de onderliggende emoties van jouw doelgroep. Dit werkt als volgt.


De hoofdvraag: bedenk eerst welke vraag je aan deze doelgroep wilt stellen. De vraag gaat over je eigen product of dienst.


  1. Geef je persona in de empathy map om te beginnen een naam. Door een naam aan je map te verbinden gaat het meer leven. En zoek er een passende afbeelding of tekening bij.
  2. Bij ‘voelt’ vul je in wat er echt toe doet voor jouw persona. Wat zorgt ervoor dat hij/zij in de ochtend uit bed stapt? Waar houdt hij/zij zich mee bezig? Waar denkt deze persoon geregeld aan?
  3. Bij het onderdeel ‘horen’ vul je zaken in die je persona in diens omgeving kan horen. Wat zeggen bijvoorbeeld vrienden of collega’s? Of diens leidinggevende?
  4. Bij het kopje ‘zien’ omschrijf je wat de persoon in het dagelijks leven ziet. Dit kan de omgeving zijn maar ook kansen die hij/zij aan wil grijpen.
  5. Bij het kopje ‘zeggen & doen’ omschrijf je wat de persoon zegt en doet. Maakt je persona loze beloftes of juist niet? Hoe communiceert de persoon met de directe omgeving en hoe communiceert hij/zij op het werk?
  6. Schrijf vervolgens een korte conclusie waarmee je de eerder gestelde vraag beantwoordt op basis van de ingevulde empathy map. Welke problemen lost jouw product of dienst op. Waarom zou deze persoon jouw product of dienst afnemen?


door info 23 apr., 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 feb., 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 05 feb., 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 jan., 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 jan., 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
In dit blog delen we weer een stapel creatieve werkvormen om de check-in tijdens jouw bijeenkomsten of vergaderingen te verlevendigen. Want wij geloven dat deze eenvoudige en effectieve activiteiten een positieve impact kunnen hebben op de sfeer tijdens sessies.
door studio stapelgoed 23 nov., 2023
Bij studio stapelgoed geloven we sterk in het bevorderen van een positieve werksfeer en het zorgen voor verbinding en werkplezier. Een van de manieren waarop we dit doen, is door het vieren van speciale gelegenheden, en Sinterklaas is daarbij geen uitzondering! In dit blog delen we enkele sprankelende werkvormen waarmee je de komende dagen jouw collega's kunt verrassen en een onvergetelijke viering van Sinterklaas op de werkvloer kunt organiseren.
door stapelgoed 13 nov., 2023
In de wereld van vergaderingen en bijeenkomsten is er soms behoefte aan iemand die de touwtjes in handen neemt, vooral als je als team of leidinggevende niet in de spagaat van het managen van het proces en inhoudelijk bijdragen terecht wilt komen. In zulke situaties is het waardevol, zo niet noodzakelijk, om een professionele facilitator in te schakelen. Faciliteren is een speciale vaardigheid en kan aanzienlijk bijdragen aan het soepel verlopen van vergaderingen en bijeenkomsten. In dit blog leggen we uit wat de rol van een facilitator nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
door info 08 nov., 2023
Het gebruik van duurzame materialen tijdens vergaderingen en brainstormbijeenkomsten kan ons helpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een meer milieubewuste aanpak. Bij studio stapelgoed hebben we daarom de afgelopen tijd kritisch gekeken naar alle spullen die we gebruiken en naar hoe we onze sessies organiseren. En nu doen we een aantal dingen echt anders. In dit blog delen we onze tips met je. Want door duurzaamheid te integreren in je facilitatorrol, kun je een positieve impact hebben op het milieu en tegelijkertijd ook weer jouw deelnemers inspireren om bewuster om te gaan met materialen tijdens bijeenkomsten en evenementen.
Meer posts
Share by: