SOAR: het alternatief voor SWOT

Je hebt er vast weleens eentje gemaakt: de SWOT-analyse. Met behulp van een SWOT-analyse som je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een organisatie of team op. Bij studio stapelgoed zetten we steeds vaker de SOAR in. Dit is een interessant alternatief voor de bekende SWOT. Waarom jij ook aan de slag zou moeten gaan met het SOAR-model? In dit blog leggen wij het kort voor je uit.

Wat is het verschil?

Kenmerkend voor de SOAR is dat Appreciative Inquiry de basis vormt voor deze methode. Dat betekent een waarderende benadering en een positieve aanpak. De SOAR onderscheidt zich dan ook van van de SWOT door dat het hier vooral om de positieve dingen gaat, daar waar er in de SWOT juist expliciet aandacht is voor beperkingen en zwaktes. 


Bij zowel de SWOT als de SOAR worden de interne en externe omgeving in de analyse meegenomen. Er is echter ook een verschil. Bij de SOAR ligt meer focus op hoe het team of organisatie verder moet in de toekomst. Dus verbeteren van wat al goed gaat, in plaats van focus op de zwakke punten. SWOT werkt ook meer top down terwijl SOAR vooral goed werkt als je alle stakeholders erbij betrekt. En tot slot legt de SOAR-analyse sterke nadruk op het formuleren van ambitieuze doelen en het definiëren van meetbare resultaten die de organisatie wil bereiken. Het model richt zich op het creëren van een gewenste toekomst en het stimuleren van prestaties.


Hoe maak je een SOAR?

Net als bij de SWOT, plaats je vier elementen in een kwadrant. SOAR staat voor Strengths- Opportunities - Aspirations en Results.

  • Bij strengths (sterktes) gaat het om de kwaliteiten en vaardigheden in je team of organisatie. Waar ben je als team of organisatie goed in? Wat maakt jullie uniek en hoe onderscheid je je van anderen?
  • De opportunities gaan over de kansen in de omgeving. Welke trends zijn er in de markt en hoe kun je als team/ organisatie hier op inspelen?
  • Bij aspirations (ambities) draait het om waar je met je team (of organisatie) naartoe wilt gaan. Waar zien jullie jezelf over een paar jaar? Wat is jullie droom en hoe ga je die realiseren? Het gaat hier om de missie en visie van het team of organisatie.
  • Het laatste kwadrant zijn de results (resultaten). Ofwel de opbrengsten van de ambities. Hier speelt niet alleen het team of organisatie een rol, maar ook de omgeving. 


In het kwadrant die het er als volgt uit:

Waar komt het model vandaan?

Jacqueline Stavros, Gina Hinrichs en David Cooperrider hebben samen het SOAR-model uitgewerkt vanwege hun gedeelde interesse in positieve organisatieontwikkeling en hun overtuiging dat traditionele analytische modellen zoals de SWOT-analyse beperkingen hebben.


Hoe wij de SOAR-analyse inzetten?
Wij gebruiken de SOAR graag vanwege de positieve invalshoek van deze werkvorm. Wij merken dat dit een positief effect heeft op de energie van onze deelnemers. Door in gezamenlijkheid te kijken naar het potentieel van het team of organisatie en een gedeelde toekomstvisie te creëren, ontstaat er een brede betrokkenheid. 


Je kunt de SOAR inzetten als werkvorm bij de analyse, maar wij gebruiken vaak ook een afgeslankte vorm om een kleiner vraagstuk te onderzoeken. De SOAR-analyse kun je goed gebruiken om nieuwe initiatieven te verkennen of om een strategisch plan te ontwerpen. Ook kan het ingezet bij een leiderschapsprogramma of de loopbaanontwikkeling van individuele medewerkers.



Wil je meer weten over een waarderende aanpak? Lees dan ook ons blog over appreciative inquiry

door studio stapelgoed 28 april 2025
In veel teams heerst een subtiele vorm van stilte. Niet omdat mensen geen ideeën hebben, maar omdat ze niet durven spreken. Uit angst om als lastig, dom of te kritisch gezien te worden. En juist daardoor lopen we als teams en organisaties talloze kansen mis. Innovatie floreert namelijk niet in stilte, maar in een cultuur waar mensen zich veilig voelen om zich uit te spreken. Dat is waar psychologische veiligheid in beeld komt.
door studio stapelgoed 21 april 2025
Creativiteit wordt vaak geassocieerd met kunstenaars, uitvinders of briljante geesten die ‘geniale ingevingen’ lijken te hebben. Maar neurowetenschap laat iets anders zien: creativiteit is geen mysterieus talent, maar een proces in je brein – en iedereen heeft het in zich. Ook binnen organisaties is creativiteit onmisbaar. Het zorgt voor innovatie, probleemoplossend vermogen en vernieuwing. De grote vraag is dus niet: “Wie is creatief?” maar: “Hoe kunnen we creativiteit activeren – bij onszelf én in onze teams?” In deze blog duiken we in het brein, én in de werkvloer. Hoe werkt creativiteit neurologisch? En wat kun je als organisatie doen om die creatieve vonk te laten overslaan.
door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.
door studio stapelgoed 24 maart 2025
Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
door studio stapelgoed 17 maart 2025
Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.
door studio stapelgoed 10 maart 2025
Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.
door studio stapelgoed 3 maart 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Creativiteit is een proces: een samenspel tussen vrij denken, kritisch kijken en praktisch uitvoeren. Eén gave manier om dit proces te structureren, komt van niemand minder dan Walt Disney zelf.
door studio stapelgoed 24 februari 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen. In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken
Meer posts