10 tips voor het onthouden van namen

Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en we hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.

Het lijkt een klein detail, maar het onthouden van de namen van je deelnemers gaat verder dan beleefdheid; het is een essentieel ingrediënt voor een bijeenkomst.


Waarom is het belangrijk?

Allereerst, als je de namen van mensen kent, voelen ze zich meer betrokken. Als iemand je naam goed zegt, voel je je meteen gewaardeerd. Dit gevoel van 'je wordt gezien' is de basis voor een positieve en fijne sfeer in de groep. Ook helpt het onthouden van namen bij het opbouwen van vertrouwen. Het laat zien dat je aandacht hebt voor wie ze zijn. In een werksituatie kan het niet onthouden van namen zelfs worden gezien als onverschilligheid, wat het samenwerken lastiger kan maken. Bovendien vergroot het onthouden van namen de efficiëntie van communicatie. Een persoon met wie je een persoonlijke connectie hebt, wordt niet langer gereduceerd tot een 'deelnemer nummer zoveel'. Geen "hey, jij daar", maar echt persoonlijk. Je kunt specifieker verwijzen naar ideeën, vragen, of opmerkingen, wat de dialoog helderder en effectiever maakt.

 

Handige tips

Het onthouden van namen is een kunst die kan worden geleerd en verbeterd met deze praktische tips:

 

  1. Pen en papier: Schrijf de namen een keer op voor de sessie. Het ouderwetse handschrift heeft nog steeds zijn kracht. Je kunt dit ook doen door vooraf een leuke welkomstposter te maken met alle namen erop.
  2. Herhaal bij binnenkomst: Herhaling versterkt het geheugen. Dus, als iemand zich voorstelt, geef een ferme handdruk en herhaal hun naam direct. Ervaar hoe het beter blijft hangen.
  3. Kijk in de ogen: Verbind een naam met oogcontact. Het horen van de naam terwijl je iemand recht in de ogen kijkt, zorgt voor een krachtige associatie.
  4. Vraag de betekenis: Lastige namen? Vraag gewoon wat het betekent. Dit betekent vaak dubbele winst: een leuk gesprek en je onthoudt de naam beter.
  5. Spreek hardop uit: Spreek de naam hardop uit tijdens werkvormen of bij het rondgaan. Het auditieve aspect kan het geheugen versterken.
  6. Strafpunten: Maak het speels! Houd strafpunten bij voor verkeerde namen. Deelnemers kunnen ook meedoen met het tellen van strafpunten, waardoor het een luchtige sfeer behoudt.
  7. Kleding-naamstickers: Schrijf de naamstickers van tevoren en laat deelnemers ze opplakken. Doe zelf ook mee. Wij gebruiken ook wel leuke herbruikbare naambordjes van krijtbord.
  8. Ezelsbruggetjes rocken: Associeer namen met visuele, dramatische, of emotionele elementen. Creëer ezelsbruggetjes om je geheugen een zetje te geven.
  9. Allitereren voor geheugenvuurwerk: Geef namen een extra twist door het gebruik van een alliteratie. Bijvoorbeeld: levendige Laura of daadkrachtige Dirk.
  10. Plattegrond: teken bij het begin van je bijeenkomst een plattegrond en zet alle namen erop. Visueel en praktisch.

 

De formule voor goede sfeer

Namen onthouden is niet zomaar een sociaal trucje. Het is als een formule voor een goede sfeer en succesvolle samenwerking. Mensen voelen zich beter als je hun naam onthoudt. Het is als een mini-boost van waardering.


Dus met bovenstaande 10 tips heb je jouw ultieme gids om al die namen te laten plakken als post-its. Hiermee ga je die volgende bijeenkomst vol vertrouwen tegemoet en laat die namen niet door je vingers glippen!


door studio stapelgoed 28 april 2025
In veel teams heerst een subtiele vorm van stilte. Niet omdat mensen geen ideeën hebben, maar omdat ze niet durven spreken. Uit angst om als lastig, dom of te kritisch gezien te worden. En juist daardoor lopen we als teams en organisaties talloze kansen mis. Innovatie floreert namelijk niet in stilte, maar in een cultuur waar mensen zich veilig voelen om zich uit te spreken. Dat is waar psychologische veiligheid in beeld komt.
door studio stapelgoed 21 april 2025
Creativiteit wordt vaak geassocieerd met kunstenaars, uitvinders of briljante geesten die ‘geniale ingevingen’ lijken te hebben. Maar neurowetenschap laat iets anders zien: creativiteit is geen mysterieus talent, maar een proces in je brein – en iedereen heeft het in zich. Ook binnen organisaties is creativiteit onmisbaar. Het zorgt voor innovatie, probleemoplossend vermogen en vernieuwing. De grote vraag is dus niet: “Wie is creatief?” maar: “Hoe kunnen we creativiteit activeren – bij onszelf én in onze teams?” In deze blog duiken we in het brein, én in de werkvloer. Hoe werkt creativiteit neurologisch? En wat kun je als organisatie doen om die creatieve vonk te laten overslaan.
door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.
door studio stapelgoed 24 maart 2025
Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
door studio stapelgoed 17 maart 2025
Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.
door studio stapelgoed 10 maart 2025
Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.
door studio stapelgoed 3 maart 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Creativiteit is een proces: een samenspel tussen vrij denken, kritisch kijken en praktisch uitvoeren. Eén gave manier om dit proces te structureren, komt van niemand minder dan Walt Disney zelf.
door studio stapelgoed 24 februari 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen. In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken
Meer posts