Ambities waarmaken en impact realiseren
Ambities waarmaken, (team)doelen realiseren en dat samen met je collega’s. Het staat op ieder to-do lijstje, maar lang niet iedere organisatie doet er ook iets aan om ambities waar te maken. Veel organisaties vinden het lastig om gericht actie te ondernemen en aan de slag te gaan met het waarmaken van de ambities. Dat is jammer want na een energiek traject waarin de missie, visie en strategie zijn vastgesteld, zitten collega’s vaak vol energie om aan de slag te gaan. Klaar voor de start, GO! Hoe voorkom je dan dat het actieplan in de spreekwoordelijke la belandt? In dit blog geven we je een aantal tips waarmee je meer energie en betrokkenheid kunt creëren.
Hieronder vind je twee werkvormen om ambities te prioriteren, keuzes te maken en om actiepunten uit te werken in een actieplan.
Ambities prioriteren en keuzes maken
- Verzamel alle ambities op aparte sticky notes en plak ze op een groot vel papier.
- Geef elke deelnemer 1, 2 of 3 stickers.
- Laat de deelnemers nu stemmen door de sticker(s) te plakken bij die ambities die zij het belangrijkste vinden. Zo wordt inzichtelijk wat volgens de groep de belangrijkste punten zijn om op te pakken.
- Dit worden de punten om uit te werken in een actieplan. Houd dit realistisch: 3 punten goed aanpakken leidt vaak tot mooiere resultaten dan 30 punten een beetje aanpakken.
Uitwerken acties
- Verdeel je deelnemers in kleine groepjes (van maximaal 5 personen).
- Laat de deelnemers kiezen met welk punt zij aan de slag willen.
- Ieder groepje werkt 1 actiepunt verder uit. Het is de bedoeling dat ze zo groot mogelijk worden. Wij gebruiken daar vaak het impact canvas voor. Maar je kunt de vorm ook vrijer laten en je deelnemers stimuleren om gebruik te maken van bijvoorbeeld tekeningen of lego.
- Vraag de groepjes om hun actieplan te presenteren aan de groep.
- Vraag de groep om feedback, suggesties of hulp zodat het actieplan nog een extra impuls krijgt.
Hoe maak je acties levend?
Om je ambities te realiseren is het belangrijk dat iedereen zich betrokken voelt bij de realisatie. Hieronder een aantal tips voor het activeren van enthousiasme van de kartrekkers en het aanhaken van alle collega’s:
- Maak een actieplan met daarin vastgelegd wat jullie gaan doen (activiteiten), waar het aan bijdraagt (ambitie), wat het beoogde resultaat is en wie wat doet. Een actieplan is dus een gedetailleerd plan met de gespecificeerde acties die nodig zijn om een doel te bereiken. Dit hoeft natuurlijk geen boekwerk te worden. Hou het simpel en prettig leesbaar. Zorg dat de acties concreet en begrijpbaar zijn voor iedereen in de organisatie.
- Maak een routekaart met daarin alle belangrijke mijlpalen eventueel gekoppeld aan een tijdslijn. Laat het tekenen door een zakelijk tekenaar en je hebt meteen prachtige plaat voor aan de muur van de entree of kantine.
- Inventariseer welke acties of projecten prioriteit hebben en maak twee lijsten met acties. Individuele of kleine taken en grotere acties die onderdeel zijn van een groter geheel en waar eventueel meerdere mensen op gezet moeten worden om het uit te voeren.
- Vertaal hetgeen jullie hebben gezegd of geschreven in concrete meetbare cijfers: de Key Performance Indicators. Hiermee meet je of jullie goed bezig zijn en welke getallen jullie willen halen. Je kunt dit verwerken in mooie grafieken of een thermometer die op een centrale plek te vinden is.
- Plan een vast evaluatiemoment bijvoorbeeld tijdens jullie wekelijkse off maandelijkse briefing/update.Het doel van deze update-sessie is dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de voortgang en de acties die niet volgens plan verlopen een duw in de goede richting te geven
Vergeet niet om tussendoor successen te vieren. Meer inspiratie hierover vind je ons blog









