Zo zorg je voor meer participatie

De beste werkgevers onderscheiden zich vaak doordat alle medewerkers, van de directie tot de werkvloer, meedenken en meebeslissen over belangrijke keuzes. Wil jij ook zorgen dat jouw medewerkers zich betrokken voelen bij wat de organisatie doet en de veranderingen die op jullie voor ogen hebben? Bij studio stapelgoed denken we dat participatie de sleutel is. Participatie betekent actieve deelname. Het is afgeleid van de Latijnse woorden pars (deel) en cipere (nemen). Bij participatie is het best lastig om te bepalen hoeveel collega’s je betrekt en op welke manier. Je wilt tenslotte vooruitgang boeken, maar ook voldoende input verzamelen en breed draagvlak voor de verandering creëren. We leggen hieronder kort uit wat voor soorten participatie er zijn en hoe je inspraak op een goede manier kan inzetten.

Ten eerste is het belangrijk om onderscheid te maken in de soort participatie en de mate van participatie. Participatie kan direct of indirect zijn. Bij indirecte participatie gaat dit via vertegenwoordigers of belangenbehartigers, bijvoorbeeld de ondernemingsraad. Directe participatie verloopt rechtstreeks met zoveel mogelijk medewerkers.


Hoeveel inspraak geef je?

De andere belangrijke keuze is de mate van participatie. Wij gebruiken daarvoor vaak de participatieladder. De participatieladder werd voor het eerst beschreven door Sherry Arnstein in 1969. Arnstein rangschikte verschillende vormen van burgerparticipatie in een hiërarchie, gaande van geen tot maximale beleidsparticipatie. Deze ladder bestaat dus al een hele tijd maar wat ons betreft geeft het nog steeds handige inspiratie voor de verschillende niveaus van inspraak:


  1. Meeweten: het management beslist en informeert medewerkers over de inhoud en achtergrond van het besluit met behulp van actuele, transparante en relevante informatie.
  2. Meepraten: het management vraagt medewerkers om een reactie in de vorm van feedback op voorstellen of opiniepeilingen over specifieke onderwerpen, beslissingen of plannen.
  3. Meedenken: het management stelt kaders op, medewerkers geven binnen deze kaders invulling aan het plan. De betrokkenheid gaat dus verder dan alleen opiniepeilingen – het zorgt voor een tweerichtingsverkeer in de communicatie en stimuleert interactie. Het management beslist uiteindelijk maar weegt het advies van de medewerkers mee.
  4. Meebeslissen: er wordt gezamenlijk - in co-creatie - een plan gemaakt, invulling gegeven en besluiten genomen.
  5. Zelf beslissen: medewerkers zijn aan zet en beslissen bijvoorbeeld in de vorm van vetorecht. Het management speelt een adviserende rol.



Belangrijk is de vraag in hoeverre het management (een deel van) het proces wil loslaten en overlaten aan anderen. Oftewel: durven zij er bewust voor te kiezen om medewerkers te laten meepraten, meedenken en soms meebeslissen. Dit noemen we ook wel participatief leiderschap. Je streeft hierbij naar consent. Dit is echt iets anders dan consensus, wat nauwelijks haalbaar is met veel mensen en meningen. Waar het er bij consensus om gaat dat iedereen het met het besluit eens moet zijn, gaat het er bij consent om dat niemand het fundamenteel oneens is met het besluit.


Voordelen van participatie:

  • Je creëert draagvlak want door eigenaarschap van je collega's zal de implementatie sneller en beter verlopen.
  • Het plan is beter en weloverwogen door input vanaf de ‘werkvloer’. 
  • Door samen te werken met medewerkers sluit het beleid beter aan op hun behoeften en ervaringen. 
  • Als medewerkers zelfstandig beslissingen mogen nemen, verbetervoorstellen serieus opgevolgd worden en leidinggevenden vertrouwen en ruimte geven, zie je vaak dat medewerkers ook bereid zijn om meer verantwoordelijkheid op te nemen en initiatieven te lanceren.
  • Door inspraak krijgen medewerkers een stem binnen de organisatie. Dit past bij een moderne werkgever waar een gelijkwaardige relatie wordt nagestreefd.


Onze favoriete werkvormen

Binnen een participatieproces kan de participatievorm per projectfase (of zelfs onderdelen van projectfasen) verschillen. Hieronder vind je een aantal van onze favoriete participatiewerkvormen:


Maandelijkse informatiesessies (meeweten)

Laat je medewerkers weten wat er speelt. En doe dat regelmatig. Organiseer regelmatig een informatiesessie. Combineer het bijvoorbeeld met de vrijdagmiddagborrel of begin juist op maandag met een weekstart. Leg uit wat er de afgelopen periode goed ging, wat er minder goed ging en wat het plan is voor de komende periode. Hierbij is het belangrijk om medewerkers ruimte te geven om met suggesties, feedback en ideeën te komen.


Online thermometer (meepraten)

Laat medewerkers regelmatig, bijvoorbeeld via een online vragenlijst of een poll op jullie intranet een korte enquête invullen – desnoods anoniem. Essentieel is wel dat je daadwerkelijk iets doet met de feedback die je ophaalt. Wanneer medewerkers merken dat hun suggesties serieus genomen worden, versterkt dat het gevoel van betrokkenheid. Opiniepeilingen of stemmingen versterken de legitimiteit van een beslissing.


Ambassadeursnetwerk (meedenken)

Een ambassadeursnetwerk bestaat uit sleutelfiguren in de organisatie. Deze ambassadeurs hebben de opdracht om hun achterban te stimuleren om een idee of een plan verder uit te werken en er steun voor te werven. Deze ‘peer to peer’ aanpak is effectief doordat deze collega’s vaak het best weten hoe zij hun collega’s en interne netwerk kunnen benaderen en ze vinden het vaak leuk om betrokken te worden bij jouw project. Geef ambassadeurs daarom voldoende ruimte. 


Atelier (meebeslissen)

Een atelier is een éénmalige bijeenkomst van een groep medewerkers die - in samenwerking met beleidsadviseurs, experts en het MT - werken aan een bepaald beleidsontwerp. Alle deelnemers worden uitgedaagd om hun mening en advies te geven. In een atelier wordt gewerkt aan concrete plannen, waarbij professionals en

medewerkers in beginsel dezelfde positie hebben. De bijeenkomst heeft een vooraf vastgesteld doel of product als eindresultaat, bijvoorbeeld in de vorm van schetsen, prototypes, tekeningen. De resultaten van de werkgroep zijn niet eenzijdig amendeerbaar; dat wil zeggen dat één van de betrokken partij en niet achteraf het eindresultaat kan wijzigen.


Lees ook eens blog over het maken van prototypes.


door info 23 apr., 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 feb., 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 05 feb., 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 jan., 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 jan., 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
In dit blog delen we weer een stapel creatieve werkvormen om de check-in tijdens jouw bijeenkomsten of vergaderingen te verlevendigen. Want wij geloven dat deze eenvoudige en effectieve activiteiten een positieve impact kunnen hebben op de sfeer tijdens sessies.
door studio stapelgoed 23 nov., 2023
Bij studio stapelgoed geloven we sterk in het bevorderen van een positieve werksfeer en het zorgen voor verbinding en werkplezier. Een van de manieren waarop we dit doen, is door het vieren van speciale gelegenheden, en Sinterklaas is daarbij geen uitzondering! In dit blog delen we enkele sprankelende werkvormen waarmee je de komende dagen jouw collega's kunt verrassen en een onvergetelijke viering van Sinterklaas op de werkvloer kunt organiseren.
door stapelgoed 13 nov., 2023
In de wereld van vergaderingen en bijeenkomsten is er soms behoefte aan iemand die de touwtjes in handen neemt, vooral als je als team of leidinggevende niet in de spagaat van het managen van het proces en inhoudelijk bijdragen terecht wilt komen. In zulke situaties is het waardevol, zo niet noodzakelijk, om een professionele facilitator in te schakelen. Faciliteren is een speciale vaardigheid en kan aanzienlijk bijdragen aan het soepel verlopen van vergaderingen en bijeenkomsten. In dit blog leggen we uit wat de rol van een facilitator nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
door info 08 nov., 2023
Het gebruik van duurzame materialen tijdens vergaderingen en brainstormbijeenkomsten kan ons helpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een meer milieubewuste aanpak. Bij studio stapelgoed hebben we daarom de afgelopen tijd kritisch gekeken naar alle spullen die we gebruiken en naar hoe we onze sessies organiseren. En nu doen we een aantal dingen echt anders. In dit blog delen we onze tips met je. Want door duurzaamheid te integreren in je facilitatorrol, kun je een positieve impact hebben op het milieu en tegelijkertijd ook weer jouw deelnemers inspireren om bewuster om te gaan met materialen tijdens bijeenkomsten en evenementen.
Meer posts
Share by: