In één dag een jaarplan op 1 A4

Hoe goed je als MT of directieteam ook in staat bent om een jaarplan te schrijven, we denken dat het goed is om al vroeg het hele team te betrekken. Want door het inzetten van een goed doordacht programma met diverse werkvormen gebruik je de dynamiek en creativiteit van je teamleden. Waarom? Zo zorg je voor een uitkomst, die niet alleen heel waardevol kan zijn, maar waar je team vol achter staat omdat het door hen zelf aangedragen is. Met meer betrokkenheid en draagvlak als resultaat.

Bij een jaarplan hoef je niet te denken aan een boekwerk of een traject van maanden. Sterker nog, het kan in 1 dag en passend op 1 of 2 A4. Om dit voor elkaar te krijgen volgen wij vaak onderstaande stappen.

 

Stap 1. Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. En dat geldt niet alleen voor jou als begeleider maar juist ook voor de deelnemers. Wij vragen onze deelnemers vaak vooraf om bewust terug te kijken op de afgelopen periode. Dit doen we met behulp van opdrachten met vragen als: waar staan we nu? Wat gebeurt er om ons heen? Wat is er goed gegaan? Wat kon er beter? Ook vragen we deelnemers om vooruit te kijken: wat zijn trends voor de komende periode? Wat zie je voor belangrijke ontwikkelingen intern? Door dit voor de bijeenkomst in kaart te brengen, voorkom je tijdverlies tijdens je sessie en creëer je een vliegende start.

Bij een recente opdracht voor een schoolplan gaven we het team 4 weken lang iedere week een kleine opdracht, telkens met het doel informatie te verzamelen en een eerste mening te formuleren. Ze legden al hun input vast en kwamen zo al een beetje in de stemming. Tijdens de jaarplansessie hingen alles aan de muur als visueel geheugensteuntje.

 

Stap 2. De bijeenkomst

  1. We starten de bijeenkomst altijd met een korte terugblik op het afgelopen jaar aan de hand van de voorbereidingen (stap 1). We doen dit bijvoorbeeld met behulp van de STAPELSTER of we zetten Lego in.
  2. Om een plan te maken voor het komende jaar is het belangrijk om goed te weten waar je als organisatie voor staat. De kernwaarden vormen een basis om keuzes mee te maken. Als jouw organisatie tevreden is met de huidige kernwaarden dan draait deze stap vooral om het checken of iedereen de kernwaarden scherp heeft. Vragen de kernwaarden om een update? Dan moet je meer tijd reserveren om aan de slag te gaan met de kernwaarden, zie ons blog aan de slag met kernwaarden of het blog Hoe je kernwaarden levendig maakt
  3. Wie willen jullie zijn? Wat is jullie doel, wat wil de organisatie bereiken? Hoe ziet succes er voor ons uit? Kortom, check of iedereen de missie en visie helder heeft. Wij gebruiken hier vaak de Golden Circle van  Simon Sinek voor. Meer weten over hoe je de missie en visie levend kunt maken? Lees ons blog Maak je missie en visie met werkvormen.
  4. Waar willen jullie staan over 5, of over 10 jaar? Een belangrijk onderdeel van het jaarplan is de lange termijn doelstelling voor de organisatie. Waar wil je over vijf jaar staan met jouw organisatie? Of over tien jaar? Dit doel bepaal je natuurlijk niet ieder jaar opnieuw, maar vormt wel de basis voor het jaarplan van komend jaar.
  5. Aan de hand van het grote, gedurfde doel (bij 4) gaan we nu aan de slag met kortere termijn doelstellingen voor komend jaar. Wat zijn de belangrijke doelstellingen die direct bijdragen aan het halen van jullie ambities? Hoe komen jullie daar, met welke mensen en middelen en wanneer? Bedenk hierbij wat de impact is op het werk en het gedrag van de afdeling. Om de doelen zo concreet mogelijk te maken formuleren we deze SMART. Dus specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Oftewel: een haalbaar, realistisch doel met een deadline, waarvan jullie kunnen meten of het behaald is.
  6. In lijn met het doel (bij 5) komt er een planning, bijvoorbeeld in de vorm van kwartaaldoelen met elk een eigen thema, concrete acties en manier om successen te vieren. Het hele kwartaal staat dan in het teken van een doelstelling, die bestaat uit verschillende, concrete to do’s. De to do’s koppelen we direct aan mensen, zodat iedereen gelijk weet waar hij of zij verantwoordelijk voor is. Zo leggen we het eigenaarschap de personen die het moeten uitvoeren. Dit zorgt voor draagvlak en eigenaarschap. Is een kwartaaldoel gehaald, dan heb je natuurlijk iets te vieren met elkaar.
  7. Bedenk samen wat jullie nodig hebben aan middelen en voorwaarden om alle doelen van het komende jaar goed te realiseren. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld een brainstorm. Leuk voor de afwisseling in het programma.
  8. Als je alle belangrijke informatie hebt besproken ga je beginnen met het invullen van het jaarplan.

 

Stap 3. De opbouw van het jaarplan

Je kan het plan zo lang maken als je wilt, maar een concreet jaarplan kan makkelijk op maximaal twee A4’tjes. Zorg ervoor dat je concreet blijft in het schrijven van een jaarplan. De opbouw van een jaarplan is als volgt:

  1. Kernwaarden, missie en visie
  2. Doelen
  3. Planning & verantwoordelijken
  4. Middelen & voorwaarden

Maar leuker is natuurlijk als je kiest voor een mooie visualisatie in de vorm van een poster. 1 beeld zegt tenslotte meer dan 1000 woorden.

 

Nog een paar tips:

  • Breng je jaarplan terug tot de belangrijkste doelen die jullie willen behalen. Laat dat er maximaal 5 zijn. Hoe minder doelen hoe meer focus en kans dat je de doelen daadwerkelijk haalt.
  • Medewerkers ervaren dit alles toch vaak als taaie kost. En ze zien de relatie met hun handelen op de werkvloer niet. Om het dichterbij te brengen kun je ieder teamlid uitnodigen om een leerdoel te formuleren met daarin op welke manier hij/zij gaat bijdragen om de ambities te verwezenlijken. Deze leerdoelen kun je ook weer terug laten komen in de jaarlijkse gesprekscyclus.
  • Het maken van een jaarplan begint idealiter na de zomer met voorbereidingsopdrachten. In november plan je de sessie met het team. Na deze sessie heb je tijd nodig om je keuzes en richting gedetailleerd uit te werken. Tijdens de kerstborrel presenteer je dan vol trots het plan voor het komende jaar.
  • Soms is het goed om te stoppen met bepaalde dingen. Als je de STAPELSTER hebt ingezet hebt of als je de vraag “wat gaan we niet meer doen?” stelt, kan er een handige lijst van afspraken ontstaan, die voor iedereen een stok achter de deur wordt. Hebben jullie bijvoorbeeld vorig jaar te veel tijd besteed aan vergaderen? Dan is het doel om daar dit jaar mee te stoppen.
  • Bedenk hoe je gaat evalueren. Hoe weet je dat jullie op de goede weg bent, wat zijn de indicatoren, hoe meet dat jullie succesvol zijn?


door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?
door info 16 juni 2025
In een wereld waarin we altijd ‘aan’ staan, is verveling iets wat we liever vermijden. Even niks te doen? Binnen twee seconden grijpen we naar onze telefoon, vegen we door socials of beantwoorden we snel nog een mail. Want verveling voelt… zinloos. Tijdverlies. Luiheid misschien. Maar wat als verveling juist het begin is van iets waardevols? Wat als precies in die momenten waarop je je verveelt, je brein aan het werk gaat op een manier die je creativiteit wakker maakt?
door studio stapelgoed 28 april 2025
In veel teams heerst een subtiele vorm van stilte. Niet omdat mensen geen ideeën hebben, maar omdat ze niet durven spreken. Uit angst om als lastig, dom of te kritisch gezien te worden. En juist daardoor lopen we als teams en organisaties talloze kansen mis. Innovatie floreert namelijk niet in stilte, maar in een cultuur waar mensen zich veilig voelen om zich uit te spreken. Dat is waar psychologische veiligheid in beeld komt.
door studio stapelgoed 21 april 2025
Creativiteit wordt vaak geassocieerd met kunstenaars, uitvinders of briljante geesten die ‘geniale ingevingen’ lijken te hebben. Maar neurowetenschap laat iets anders zien: creativiteit is geen mysterieus talent, maar een proces in je brein – en iedereen heeft het in zich. Ook binnen organisaties is creativiteit onmisbaar. Het zorgt voor innovatie, probleemoplossend vermogen en vernieuwing. De grote vraag is dus niet: “Wie is creatief?” maar: “Hoe kunnen we creativiteit activeren – bij onszelf én in onze teams?” In deze blog duiken we in het brein, én in de werkvloer. Hoe werkt creativiteit neurologisch? En wat kun je als organisatie doen om die creatieve vonk te laten overslaan.
door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.