De moderne ideeënbus
Je kent het vast wel ... die brievenbus aan de muur of de doorzichtige bak bij de receptie met het label 'ideeën' waar collega’s handgeschreven suggesties of voorstellen kunnen achterlaten. Dat dit inmiddels een nogal verouderde manier is om ideeën te verzamelen, zal niemand verbazen. Ontwikkelingen zoals het internet, social media en thuiswerken maken dat het niet meer van deze tijd is om op één fysieke plek een 'bus' op te hangen.
Waarom zou je eraan beginnen?
Het concept is zo gek nog niet. Medewerkers zitten vaak vol goede ideeën die een organisatie verder kunnen helpen en zo bied je hen een manier om hun ideeën over kostenbesparing of verbeteringen op het vlak van productiviteit, kwaliteit of teamspirit kwijt te kunnen. Daarnaast komt niet iedereen uit zichzelf met ideeën en door een neutraal ‘postvak’ verlaag je hopelijk de drempel voor de meer introverte collega’s.
Moderne alternatieven
Als de goede ideeën in een conventionele ideeënbus terechtkomen, is het vaak een raadsel wat er vervolgens mee gebeurt. En zoals gezegd, het inmiddels ook een wat gedateerde invulling. Daarom verzamelden wij een aantal alternatieven die wat meer van deze tijd zijn:
1. Start een
online ideeënplatform waar medewerkers hun idee kunnen inbrengen. Bijvoorbeeld op jullie intranet. Zorg dat er ook onderling contact gelegd kan worden over de ideeën en dat er inspirerende informatie over creatief denken te vinden is.
2. Vorm ideeënteams die zich actief gaan bezighouden met het analyseren van de ideeën en feedback die online binnenkomen. Welke verbeteringen in bijvoorbeeld werkprocessen of klantgerichtheid zijn op basis van deze input te bedenken?
3. Reik een innovatieprijs uit voor het beste idee dat is ingezonden. Deze prijs is bedoeld om een extra stimulans te geven. Want uiteindelijk draait het om de actieve betrokkenheid van het individu en hun creativiteit en wil om mee te denken over verbeteringen, vernieuwingen of besparingen.
4. Organiseer een “ideeënwedstrijd”. Je kunt zo’n wedstrijd richten op een specifiek thema of probleem. Laat je medewerkers bijvoorbeeld in teams werken aan nieuwe oplossingen. Vraag hen om de ideeën te presenteren aan de jury met stakeholders. Natuurlijk is er iets te winnen: de middelen die nodig zijn om de beste oplossing uit te voeren.
5. Plan regelmatig het-kan-niet-gek-genoeg-sessie waar alle collega’s welkom zijn om hun idee te pitchen. Het is helemaal leuk als je ook creatieve denkers van buiten de organisatie uitnodigt om mee te denken!
6. Experimenteer eens met een Dragons’ Den. Oorspronkelijk is het een Japans televisieprogramma. Vrij vertaalt het ‘Hol van de draken’. In het programma krijgen beginnende ondernemers de mogelijkheid hun droom waar te maken door hun plannen aan een jury te mogen pitchen. In de beste ideeën zal geld worden ook daadwerkelijk geïnvesteerd. Jij kunt ook een Dragons’ Den organiseren en zo innovatieve ideeën een kans bieden om gefinancierd te worden.
7. Bouw een ‘Wall of Fame’. Oftewel laat alle ideeën die geleid hebben tot verbeteringen zien op een mooie poster, muur of verrijdbare wand. Zo maak je niet alleen aan een blijvende herinnering, zon'n wand is ook direct een uitnodiging aan anderen in de organisatie om creatief te zijn.
Voorwaarden voor succes
Natuurlijk moet je wel een aantal zaken goed regelen om deze moderne vormen van een ideeënbus te laten werken:
• Formuleer vooraf een duidelijk doel en zorg voor commitment vanuit de top.
• Bepaal de beoordelingscriteria voor de ingediende ideeën.
• Organiseer een digitaal kanaal waar ideeën eenvoudig ingestuurd kunnen worden. En denk ook eens aan digitale
brainstormtools zoals Miro of Mural.
• Zorg voor multidisciplinair team met voldoende mankracht en budget om briljante ideeën direct te kunnen opvolgen.
• Stimuleer de creatieve moed van medewerkers, door ze te leren outside of the box
te denken.
• Beantwoord alle inzendingen op tijd en met een persoonlijke terugkoppeling over waarom een idee wel of niet
uitgekozen is of voldeed aan de voorwaarden. Door positieve feedback te geven, stimuleer je collega's om een
volgende keer opnieuw input te leveren;
• Deel de opbrengsten met de rest van de organisatie.
• Zorg voor een blijk van waardering en eventueel een prijs voor het beste idee.
Veel creativiteit gewenst!
Altijd op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons op LinkedIn

We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein

Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw

In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.

Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.

Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.

AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng

Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de

Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je

Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl


