De moderne ideeënbus

Je kent het vast wel ... die brievenbus aan de muur of de doorzichtige bak bij de receptie met het label 'ideeën' waar collega’s handgeschreven suggesties of voorstellen kunnen achterlaten. Dat dit inmiddels een nogal verouderde manier is om ideeën te verzamelen, zal niemand verbazen. Ontwikkelingen zoals het internet, social media en thuiswerken maken dat het niet meer van deze tijd is om op één fysieke plek een 'bus' op te hangen.


Waarom zou je eraan beginnen?
Het concept is zo gek nog niet. Medewerkers zitten vaak vol goede ideeën die een organisatie verder kunnen helpen en zo bied je hen een manier om hun ideeën over kostenbesparing of verbeteringen op het vlak van productiviteit, kwaliteit of teamspirit kwijt te kunnen. Daarnaast komt niet iedereen uit zichzelf met ideeën en door een neutraal ‘postvak’ verlaag je hopelijk de drempel voor de meer introverte collega’s.

Moderne alternatieven
Als de goede ideeën in een conventionele ideeënbus terechtkomen, is het vaak een raadsel wat er vervolgens mee gebeurt. En zoals gezegd, het inmiddels ook een wat gedateerde invulling. Daarom verzamelden wij een aantal alternatieven die wat meer van deze tijd zijn:

1. Start een online ideeënplatform waar medewerkers hun idee kunnen inbrengen. Bijvoorbeeld op jullie intranet. Zorg dat er ook onderling contact gelegd kan worden over de ideeën en dat er inspirerende informatie over creatief denken te vinden is.

2. Vorm ideeënteams die zich actief gaan bezighouden met het analyseren van de ideeën en feedback die online binnenkomen. Welke verbeteringen in bijvoorbeeld werkprocessen of klantgerichtheid zijn op basis van deze input te bedenken?

3. Reik een innovatieprijs uit voor het beste idee dat is ingezonden. Deze prijs is bedoeld om een extra stimulans te geven. Want uiteindelijk draait het om de actieve betrokkenheid van het individu en hun creativiteit en wil om mee te denken over verbeteringen, vernieuwingen of besparingen.

4. Organiseer een “ideeënwedstrijd”. Je kunt zo’n wedstrijd richten op een specifiek thema of probleem. Laat je medewerkers bijvoorbeeld in teams werken aan nieuwe oplossingen. Vraag hen om de ideeën te presenteren aan de jury met stakeholders. Natuurlijk is er iets te winnen: de middelen die nodig zijn om de beste oplossing uit te voeren. 

5. Plan regelmatig het-kan-niet-gek-genoeg-sessie waar alle collega’s welkom zijn om hun idee te pitchen. Het is helemaal leuk als je ook creatieve denkers van buiten de organisatie uitnodigt om mee te denken!

6. Experimenteer eens met een Dragons’ Den. Oorspronkelijk is het een Japans televisieprogramma. Vrij vertaalt het ‘Hol van de draken’. In het programma krijgen beginnende ondernemers de mogelijkheid hun droom waar te maken door hun plannen aan een jury te mogen pitchen. In de beste ideeën zal geld worden ook daadwerkelijk geïnvesteerd. Jij kunt ook een Dragons’ Den organiseren en zo innovatieve ideeën een kans bieden om gefinancierd te worden.

7. Bouw een ‘Wall of Fame’. Oftewel laat alle ideeën die geleid hebben tot verbeteringen zien op een mooie poster, muur of verrijdbare wand. Zo maak je niet alleen aan een blijvende herinnering, zon'n wand is ook direct een uitnodiging aan anderen in de organisatie om creatief te zijn. 

Voorwaarden voor succes
Natuurlijk moet je wel een aantal zaken goed regelen om deze moderne vormen van een ideeënbus te laten werken:
• Formuleer vooraf een duidelijk doel en zorg voor commitment vanuit de top.
• Bepaal de beoordelingscriteria voor de ingediende ideeën. 
• Organiseer een digitaal kanaal waar ideeën eenvoudig ingestuurd kunnen worden. En denk ook eens aan digitale  
   brainstormtools zoals Miro of Mural.
• Zorg voor multidisciplinair team met voldoende mankracht en budget om briljante ideeën direct te kunnen opvolgen.
• Stimuleer de creatieve moed van medewerkers, door ze te leren outside of the box te denken. 
• Beantwoord alle inzendingen op tijd en met een persoonlijke terugkoppeling over waarom een idee wel of niet 
   uitgekozen is of voldeed aan de voorwaarden. Door positieve feedback te geven, stimuleer je collega's om een 
   volgende keer opnieuw input te leveren;
• Deel de opbrengsten met de rest van de organisatie.
• Zorg voor een blijk van waardering en eventueel een prijs voor het beste idee.

Veel creativiteit gewenst!


Altijd op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons op LinkedIn
door info 23 apr., 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 feb., 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 05 feb., 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 jan., 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 jan., 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
In dit blog delen we weer een stapel creatieve werkvormen om de check-in tijdens jouw bijeenkomsten of vergaderingen te verlevendigen. Want wij geloven dat deze eenvoudige en effectieve activiteiten een positieve impact kunnen hebben op de sfeer tijdens sessies.
door studio stapelgoed 23 nov., 2023
Bij studio stapelgoed geloven we sterk in het bevorderen van een positieve werksfeer en het zorgen voor verbinding en werkplezier. Een van de manieren waarop we dit doen, is door het vieren van speciale gelegenheden, en Sinterklaas is daarbij geen uitzondering! In dit blog delen we enkele sprankelende werkvormen waarmee je de komende dagen jouw collega's kunt verrassen en een onvergetelijke viering van Sinterklaas op de werkvloer kunt organiseren.
door stapelgoed 13 nov., 2023
In de wereld van vergaderingen en bijeenkomsten is er soms behoefte aan iemand die de touwtjes in handen neemt, vooral als je als team of leidinggevende niet in de spagaat van het managen van het proces en inhoudelijk bijdragen terecht wilt komen. In zulke situaties is het waardevol, zo niet noodzakelijk, om een professionele facilitator in te schakelen. Faciliteren is een speciale vaardigheid en kan aanzienlijk bijdragen aan het soepel verlopen van vergaderingen en bijeenkomsten. In dit blog leggen we uit wat de rol van een facilitator nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
door info 08 nov., 2023
Het gebruik van duurzame materialen tijdens vergaderingen en brainstormbijeenkomsten kan ons helpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een meer milieubewuste aanpak. Bij studio stapelgoed hebben we daarom de afgelopen tijd kritisch gekeken naar alle spullen die we gebruiken en naar hoe we onze sessies organiseren. En nu doen we een aantal dingen echt anders. In dit blog delen we onze tips met je. Want door duurzaamheid te integreren in je facilitatorrol, kun je een positieve impact hebben op het milieu en tegelijkertijd ook weer jouw deelnemers inspireren om bewuster om te gaan met materialen tijdens bijeenkomsten en evenementen.
Meer posts
Share by: