Design thinking: uitgelegd in 5 stappen

Innovatie speelt in organisaties een steeds grotere rol. Voor innovatie heb je veel nieuwe ideeën nodig. Design thinking – oftewel ontwerp-denken – kan daarbij helpen. Het is een andere manier van denken. Een creatief proces, gericht op het begrijpen van en inleven in gebruikers, om zo passende oplossingen te vinden voor complexe problemen. In dit blog leggen we je in een paar eenvoudige stappen uit hoe de design thinking methode werkt.


Grondlegger van design thinking
Het was de Amerikaans psycholoog en socioloog Herbert Simon die in 1969 de basis legde voor design thinking. Maar deze ontwerpmethode kreeg pas echt een vlucht toen wetenschappers van de Stanford University het vijf stappen proces van design thinking ontwikkelden. Deze stappen werden populair door Tim Brown van IDEO, doordat hij ze uitvoerig toelichtte in zijn bestseller ‘Change by Design‘. 

Design thinking methode: 5 stappen
Door de jaren heen zijn er veel varianten van de design thinking methodiek ontwikkeld. Ze zijn echter allemaal gebaseerd op de principes zoals Simon die in 1969 benoemde. Hieronder vind je de 5 basisstappen voor design thinking:

Stap 1. Leef je in
Het design thinking proces start met het begrijpen wat de behoefte is van de betrokkenen, zoals de opdrachtgever, klanten of medewerkers. Het is de bedoeling dat je tijdens deze stap zoveel mogelijk informatie over hen verzameld, zodat je de wensen en doelen gaat begrijpen. Alle verzamelde gegevens kunnen helpen om het probleem onder woorden te brengen. Dit betekent dat er veel veldonderzoek nodig is. Bijvoorbeeld door middel van reviews, interviews, panels of enquêtes. Door goed te observeren kom je erachter wat de gebruikers bezighoudt, wat zij van een product vinden, hoe zij het gebruiken, wat hun ervaringen zijn en wat hen motiveert. 

Stap 2. Definieer het probleem
Het definieer-stadium gaat over het creëren van een probleemstelling, waarbij de gebruikers centraal staan. Want tijdens stap 1 heb je veel informatie verzameld. Nu is het tijd om deze informatie te analyseren. Welke moeilijkheden of frustraties komen je gebruikers tegen? Heb je patronen in hun gedrag ontdekt? Door de behoeftes en inzichten van de gebruiker te combineren, kun je een probleemstelling formuleren. Een goede probleemstelling: zorgt voor focus en kaders van het probleem; inspireert het team; vormt criteria voor het kiezen van een passend idee; verwoordt de gedachten en gevoelens van de gebruikers; is concreet en niet te breed. Je kunt in deze fase bijvoorbeeld gebruik van customer journey mapping en gebruikersprofielen. 

Stap 3. Genereer zoveel mogelijk ideeën 
Nu je een solide basis hebt – het gebruikersonderzoek en een helder gedefinieerd probleem – is het tijd om creatief te worden. De design thinking methode gaat er vanuit dat er zoveel mogelijk nieuwe ideeën in overweging worden genomen. Het probleem wordt daarbij vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Het gaat in deze fase om de kwantiteit en niet om de kwaliteit van de ideeën. Dus ook voor de hand liggende ideeën of oplossingen die in het verleden zijn geopperd mogen in deze fase weer op tafel worden gelegd. Er zijn veel werkvormen die je voor de ideegeneratie kunt gebruiken, van brainstormen en mindmappen tot alternatieve technieken die je uitdagen tot creatief denken.

Stap 4. Prototype maken
Deze stap is gericht op het vertalen van je ideeën in echte producten. Bij de design thinking methode krijgt ieder idee een kans en wordt er naar alle voor- en nadelen gekeken. Ook de ideeën die in eerste instantie niet zo krachtig en goed leken, worden tegen het licht gehouden. De meest veelbelovende resultaten worden zo zichtbaar. Want het gaat vaak om een klein aantal ideeën dat een goede kans van slagen heeft. Met die ideeën kun je in stap 4 gaan experimenteren. Een prototype is een ‘uitgekleed’ product, specifieke gemaakt om ideeën te testen, goed te keuren, verbeteren, herontwerpen of weg te doen. Je kunt simpele maar prachtige prototypes maken met papier en stiften, lego of andere creatieve materialen.

Stap 5. Testen
Met een gereed prototype ben je nu in staat om je oplossing te testen met gebruikers, om te ontdekken of het de probleemstelling oplost. De prototypes worden gedeeld en getest binnen het eigen team, eventuele andere afdelingen en vooral bij de gebruiker. Met feedback kun je het prototype herontwerpen of zelfs het probleem bijstellen indien nodig. Vaak zal deze stap je terugleiden naar een vorige fase. In deze experimentele fase gaat het erom de best mogelijke oplossing te identificeren. Keer op keer wordt er geëvalueerd en worden de prototypes verbeterd, op basis van ervaringen van de gebruikers. 

Is het een lineair proces?
Nee hoor, in de praktijk worden de 5 stappen op een flexibele en niet-lineaire wijze uitgevoerd. Om tot een goed resultaat te komen worden bovenstaande stappen herhaald tot er een resultaat is dat ook echt de vraag van je doelgroep beantwoord. 100% oplossingsgericht! Meer dan één fase kan gelijktijdig door verschillende groepen binnen het ontwerpteam worden uitgevoerd. Ook kunnen de designers tijdens het hele project informatie en prototypen verzamelen om hun ideeën tot leven te brengen en de probleemoplossingen te visualiseren. Resultaten uit de testfase kunnen bovendien nieuwe inzichten van gebruikers onthullen. Wat weer kan leiden tot de ontwikkeling van nieuwe prototypes. 

Design thinking is daarom een iteratief proces. Je maakt verschillende iteraties (rondes) door totdat het idee goed genoeg is waarbij met behulp van creatieve technieken wordt gewerkt aan oplossingen die aansluiten bij de behoefte van de gebruiker.

Als er eenmaal voor een prototype is gekozen, dan is het belangrijk om de juiste stakeholders te betrekken bij de realisatie. Tijdens de implementatie is een heldere taakverdeling van groot belang. 


Altijd op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons via LinkedIn
door info 23 apr., 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 feb., 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 05 feb., 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 jan., 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 jan., 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
In dit blog delen we weer een stapel creatieve werkvormen om de check-in tijdens jouw bijeenkomsten of vergaderingen te verlevendigen. Want wij geloven dat deze eenvoudige en effectieve activiteiten een positieve impact kunnen hebben op de sfeer tijdens sessies.
door studio stapelgoed 23 nov., 2023
Bij studio stapelgoed geloven we sterk in het bevorderen van een positieve werksfeer en het zorgen voor verbinding en werkplezier. Een van de manieren waarop we dit doen, is door het vieren van speciale gelegenheden, en Sinterklaas is daarbij geen uitzondering! In dit blog delen we enkele sprankelende werkvormen waarmee je de komende dagen jouw collega's kunt verrassen en een onvergetelijke viering van Sinterklaas op de werkvloer kunt organiseren.
door stapelgoed 13 nov., 2023
In de wereld van vergaderingen en bijeenkomsten is er soms behoefte aan iemand die de touwtjes in handen neemt, vooral als je als team of leidinggevende niet in de spagaat van het managen van het proces en inhoudelijk bijdragen terecht wilt komen. In zulke situaties is het waardevol, zo niet noodzakelijk, om een professionele facilitator in te schakelen. Faciliteren is een speciale vaardigheid en kan aanzienlijk bijdragen aan het soepel verlopen van vergaderingen en bijeenkomsten. In dit blog leggen we uit wat de rol van een facilitator nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
door info 08 nov., 2023
Het gebruik van duurzame materialen tijdens vergaderingen en brainstormbijeenkomsten kan ons helpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een meer milieubewuste aanpak. Bij studio stapelgoed hebben we daarom de afgelopen tijd kritisch gekeken naar alle spullen die we gebruiken en naar hoe we onze sessies organiseren. En nu doen we een aantal dingen echt anders. In dit blog delen we onze tips met je. Want door duurzaamheid te integreren in je facilitatorrol, kun je een positieve impact hebben op het milieu en tegelijkertijd ook weer jouw deelnemers inspireren om bewuster om te gaan met materialen tijdens bijeenkomsten en evenementen.
Meer posts
Share by: