Hoe jij meer 'outside the box' kunt gaan denken

Met outside the box wordt bedoeld dat je buiten de normale kaders denkt. Het wordt vaak gevisualiseerd als een doos, waarbij de lijnen van de doos de grenzen verbeelden waar je overheen moet durven stappen. Mensen die out of the box denken worden vaak gezien als innovatief. Je zou hen ook kunnen omschrijven als creatief denkers. Wil jij meer buiten de kaders denken? Dit zijn onze favoriete tips om een creatievere denker te worden.


Waar komt outside the box vandaan?
Outside the box denken is een bekende Engelse managementterm. Het eerste gebruik van de term wordt toegeschreven aan Mike Vance, een managementconsultant bij Walt Disney. De oorsprong ligt in de oplossing van een raadsel waarbij een vierkant van negen punten met vier rechte lijnen doorkruist moet worden zonder de pen van het papier te halen. De enige manier om deze puzzel op te lossen is door buiten de kaders van de box te treden.

Lateraal denken
Ons brein heeft oneindig veel potentieel. Maar helaas gebruiken wij onze hersenen niet optimaal. Zo worden we begrensd door overtuigingen dat iets niet kan of mag. Door vast patronen in ons denken en doen zijn we vaak minder creatief. Als mensen richten we ons vooral op de meest voor de hand liggende - en niet per se de beste - oplossing. We zijn namelijk geneigd een zo recht mogelijke lijn van het begin tot het einde van een probleem te volgen, via de bekende wegen. Als we ergens onderweg een onmogelijkheid denken te zien, gaan de meeste van ons op zoek naar een nieuwe oplossing. Psycholoog Edward de Bono bedacht al in de jaren tachtig ‘lateral thinking’. Daarmee bracht hij als het ware creatief denken in kaart. Lateraal denken is gebaseerd op het anders ordenen van de bestaande informatie, om zo toch tot nieuwe oplossingen te komen. In plaats van direct af te haken. Volgens de Bono is dit denken met een omweg, waardoor je problemen op een onorthodoxe - outside the box - manier kunt oplossen.

Kan iedereen outside the box denken?
Jazeker! Onder andere door het (intensief) trainen van je brein, kun je creatiever leren denken. Het draait daarbij om het loslaten van vaste denkpatronen én het opnieuw creëren van denkpatronen. Iemand die lateraal denkt, gaat uit van de gedachte: stel dat het WEL kan. Het vraagt denken buiten de gebaande paden, nieuwe samenhangen ontdekken, risico’s durven nemen en een onderzoekende houding aannemen.

10 tips
Vind je het lastig om buiten de normale kaders te denken? Dit zijn onze favoriete tips om creatievere denker te worden en vaker outside the box te denken.
  1. Om creatief te kunnen denken moet je eerst weten wat er in de ‘box’ zit. Hoe gaan de dingen nu eigenlijk? Wat zijn steeds terugkerende patronen? Welke barrières ontstaan er elke keer weer? Het inzicht hierin is de eerste stap om je vaste denkpatronen los te laten.
  2. Ga op onderzoek uit. Verken nieuwe ideeën, plaatsen en meningen. Zoek actief naar nieuwe manieren om anders tegen problemen aan te kijken.
  3. Deel je ideeën met anderen. Want door te praten met anderen,‭ ‬krijg je nieuwe inzichten van je gesprekspartners en vanuit jezelf.‬ Er zitten tenslotte vele kanten aan ieder verhaal.‬
  4. Outside the box denken is jezelf afvragen: Hoe zou het ook anders kunnen? Is er een andere manier om naar het vraagstuk te kijken? Ga eens ‘onlogisch’ denken. Probeer niet gelijk tot een oplossing te komen of gelijk tot een oordeel te komen.
  5. Pak die creativiteitskillers aan: dat stemmetje in je hoofd dat je vertelt je dat het kansloos is. Anderen doen het veel beter, toch? Of zinnen zoals: ‘Het is vast al gebeurd of gedaan’. ‘Dit is vast niet te realiseren’. ‘Ja maar’. ‘Het idee is niet logisch’. ‘Fouten maken mag niet’. ‘Ik ben niet creatief’. ‘Daar is geen budget voor’. ‘Dit hebben we al geprobeerd’. ‘Dit moeten we eerst maar eens gaan onderzoeken’. Etc.
  6. Tekenen doe je met het creatieve deel van je hersenen. Pak een stift en teken je ideeën. Of teken gewoon iets wat je leuk vindt. Het zorgt ervoor dat je brein geprikkeld wordt. 
  7. Om nieuwe denkpatronen aan te maken in je hersenen is het belangrijk dat je zorgt voor inspiratie. Zet je devices uit en ga op pad. Maak tijd om kunst te bekijken; nieuwe muziek te luisteren; bijzondere plekken te bezoeken; andere smaken uit te proberen.
  8. Geef jezelf de ruimte om zoveel mogelijk ideeën te bedenken. Natuurlijk is het goed om realistisch te zijn. Onmogelijke ideeën schieten niet op, maar keur niet meteen alles af. Juist absurde, vreemde, wilde, onlogische of onrealistische ideeën kunnen uiteindelijk leiden tot creatieve concepten. Er is even geen goed of fout. Vervolgens is het tijd om de opties te bundelen en trechteren. Met welke (combinatie van) ideeën ga je jouw doel bereiken? Ook de minder goede ideeën kunnen leiden tot briljante oplossingen.
  9. De meeste creatieve ideeën krijg je vaak juist als je iets anders doet of ergens anders bent. Ga eens op een andere locatie werken of vergaderen. Maak een wandeling in de vroege ochtenduren. Loop een andere route naar huis. De verandering van omgeving zal je creativiteit goed doen! 
  10. Neem de tijd om over dingen na te denken. Je hoeft niet binnen een uur iets te bedenken. Druk zetten achter een creatief project heeft meestal geen succes. 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons via LinkedIn
door studio stapelgoed 27 oktober 2025
We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein
door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?