LEGO gebruiken tijdens je sessie
LEGO. Iedereen kent de vrolijk gekleurde bouwsteentjes wel. Kinderen spelen er urenlang mee. Je kunt ze echter ook heel goed gebruiken tijdens een zakelijke meeting. Wij zetten LEGO bijvoorbeeld regelmatig in tijdens sessies omdat het de inspiratie en creativiteit bij deelnemers stimuleert. Door te bouwen aan een gezamenlijk vraagstuk of een idee tot leven te zien komen in een 3D prototype, ontstaat er plezier en teamspirit. Met LEGO kun je super snel aan de slag om zo abstracte begrippen of processen concreet te maken en betekenis te geven.
LEGO Serious Play
LEGO Serious Play is de zakelijke toepassing van LEGO. In de jaren 90 ontwikkelden Johan Roos en Bart Victor, beiden organisatiedeskundigen en professor in Zwitserland het concept 'serious play'. Creatief bouwen kreeg daar een eigen plek in. De LEGO Group had eerst twijfels, maar ontwikkelde toch in 2003, samen met de IMD Business School in Lausanne, LEGO Serious Play. Gebaseerd op kennis over onder andere systeemdenken, neurowetenschap, strategie en gaming. Je kunt inmiddels allerlei pakketten met LEGO Serious Play bestellen en trainingen volgen. Hartstikke interessant! Maar het is ook goed mogelijk om op een simpele wijze gebruik te maken van de Deense bouwsteentjes.
LEGO zelf inzetten?
Je kunt LEGO gebruiken tijdens een innovatieproces, voor het uitwerken van een visie of om idee uit te werken. De kracht van LEGO is dat iedereen actief meedoet. Want als je met LEGO-blokjes gaat bouwen, dan wordt er een beroep gedaan op het denken via de handen. Hierdoor zijn je deelnemers in staat om op een hele andere manier kennis te activeren en te delen. Een enkeling kijkt er in het begin misschien wat sceptisch tegenaan omdat het voelt als kinderspel, maar meestal verdwijnt dat snel omdat zij zien hoeveel kracht erachter schuilgaat.
Wij gebruiken LEGO bijvoorbeeld tijdens de volgende werkvormen:
Kennismaker: Welk minifigure ben jij?
Het handige aan de LEGO mini-figuurtjes is dat je het zo gek niet kunt bedenken of ze bestaan. Elk kapsel, elke outfit, elke gezichtsuitdrukking is te vinden of kun je zelf samenstellen. Zorg dat je flinke hoeveelheid poppetjes mee hebt of laat je deelnemers tijdens een online sessie zelf op zoek gaan in hun speelgoedkisten. Op zoek naar hun eigen (zakelijke) zelfportret.
Mocht je geen LEGO hebben dan kun je ook met papier en stiften werken. Zo zetten wij een sjabloontekening van een lego poppetje geregeld in als kennismaker. We vragen de deelnemers dan om met stift het poppetje om te vormen naar een zelfportret.
Opwarmer 1: Bouw een toren
Zorg dat je deelnemers even kunnen wennen aan de LEGO. Want voor sommigen is het lang geleden of misschien hebben ze zelfs vroeger nooit gespeeld met de kleurrijke steentjes. Geef daarom een simpele opdracht zoals: bouw een zo hoog mogelijke toren of bouw iets na van een foto. Je kunt de deelnemers hier 5 minuten de tijd voor geven. Vraag daarna een aantal deelnemers om kort iets te vertellen over hoe het bouwen ging.
Opwarmer 2: Eendjes
Vraag je deelnemers om ieder een eendje te maken met zes specifiek daarvoor bestemde blokjes en het tellen van de verschillende uitkomsten, kun je je deelnemers laten ervaren dat het creatief bouwen vaak intuïtiever gaat dan geordend plannen. Want iedereen doet dat op zijn eigen manier, met zijn eigen resultaat. Online vind je veel voorbeeldeendjes en kun je het zakje met de benodigde steentjes bestellen.
Teambuilder: samen aan de slag
Verdeel de groep in duo’s. Geef één deelnemer 6 steentjes om vraag om daar iets van te bouwen. De andere deelnemer mag dit bouwmerk niet zien, maar er alleen aan voelen. Vervolgens moet deze deelnemer het nabouwen. Na afloop kun je hen laten bespreken hoe de samenwerking was verliep. Een alternatieve opdracht is: geef de duo’s de opdracht om samen iets te bouwen met 12 LEGO steentjes maar dan mogen zij alleen hun linkerhand gebruiken.
Evaluatie
Ook voor de evaluatie of check-out kun je weer LEGO gebruiken. Laat je deelnemers bijvoorbeeld in één minuut bouwen hoe ze de sessie hebben ervaren. Dat levert steeds weer mooie feedback op. En als je er foto’s van maakt, heb je ook direct een mooi beeldverslag!
In ons blog over prototypes
gaat het natuurlijk ook over LEGO. Want natuurlijk kun je met deze handige steentjes simpel en snel de meest prachtige 3D prototypes maken.
Tips:
• Je hebt veel LEGO nodig, in allerlei vormen en maten. Blokjes om te bouwen, poppetje om over te praten, wieltjes om aan te draaien en tools om metaforen mee te bouwen.
• Spreek vooraf met elkaar af: 'De betekenis die jij het geeft, is de betekenis die het heeft.' Daarover gaan we niet met elkaar in discussie. En spreek af niet te veel na te denken, laat je handen het werk te laten doen, want die bepalen voor zo'n 80 procent wat het brein waarneemt.
• Eerst beginnen met een lang verhaal? Niet doen! De LEGO ‘roept’ en deelnemers willen vaak snel aan de slag.
• Muziek stimuleert de creativiteit en ‘flow’ van het bouwen vaak nog meer.
• Spreek vooraf met elkaar af: 'De betekenis die jij het geeft, is de betekenis die het heeft.' Daarover gaan we niet met elkaar in discussie. En spreek af niet te veel na te denken, laat je handen het werk te laten doen, want die bepalen voor zo'n 80 procent wat het brein waarneemt.
• Eerst beginnen met een lang verhaal? Niet doen! De LEGO ‘roept’ en deelnemers willen vaak snel aan de slag.
• Muziek stimuleert de creativiteit en ‘flow’ van het bouwen vaak nog meer.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste studio stapelgoed blogs? Volg ons via LinkedIn.

We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein

Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw

In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.

Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.

Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.

AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng

Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de

Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je

Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl



