Organiseer een kleurrijke brainstorm
Je hebt er vast weleens van gehoord: de “six thinking hats” van psycholoog Edward de Bono. Je gebruikt deze leuke methodiek met de 6 denkhoeden om deelnemers vanuit nieuwe gezichtspunten te laten kijken naar een vraagstuk. Zo leren zij flexibeler, bedachtzamer en origineler te zijn in hun patronen van redeneren. Het zal je niet alleen helpen om betere beslissingen te nemen. Bovendien maakt het je productiever, aldus de Bono. Hoe je dit toepast tijdens een vergadering of brainstorm? Wij leggen het in een aantal simpele stappen uit.
Wanneer gebruik je de denkhoeden?
 
 We gebruiken deze werkvorm om vanuit verschillende perspectieven naar een probleem of vraagstelling te kijken. Deelnemers zijn vaak geneigd om een vraagstuk op één manier te benaderen. Met behulp van de denkhoeden stimuleer je hen om zich in een ander ‘denkkarakter’ in te leven en vanuit dit karakter te redeneren. De Bono heeft gekozen voor de hoed als metafoor voor het denken. De symbolische denkhoed zet je op je hoofd. Dat is tenslotte de plek waar ons denken plaatsvindt. Bij het opzetten van de denkhoed, kleurt het denken mee met de denkhoed. 
 
 De insteek van de 6 denkhoeden is om teams te helpen om tot een goed doordachte besluitvorming te komen. Door bewust de verschillende denkkleuren te gebruiken, worden deelnemers gedwongen om vraagstukken vanuit diverse hoeken te bekijken. Je kunt het succesvol inzetten tijdens het brainstormen of bij het maken van beslissingen tijdens vergaderingen. Maar het werkt ook prima in het onderwijs of tijdens intervisie.
 
 Psycholoog Edward de Bono bedacht overigens al in de jaren tachtig ‘lateral thinking’. Lees daar meer over in ons blog over outside the box denken.
 
 De 6 invalshoeken
 
 Iedere kleur hoed staat voor een manier hoe er tegen een vraag of situatie aangekeken wordt. De kleur van de denkhoed bepaalt dus het perspectief van waaruit je naar een vraagstuk kijkt. Het gaat om de manier van denken die je tijdelijk - als een rol -aanneemt. Dit zijn de zes kleuren en invalshoeken:
 
 - Wit (feitelijk): wat zijn de feiten en cijfers? Wat weten we? Kunnen we het onderzoeken? Kijkt vanuit objectieve informatie zonder interpretaties.
- Blauw (beschouwend): Wat is de hoofdlijn? Waat gaat het om? Wat is het doel? Beschouwt de kwestie vanuit het proces, vraagt door, houdt het overzicht en vat samen.
- Groen (creatief): Welke alternatieve mogelijkheden zijn er? Reageert onderzoekend en zit vol met ideeën vanuit creativiteit en alternatieven. Denkt ‘out of the box’
- Rood (emotioneel): Wat zegt je intuïtie? Wat is je gevoel? Spreekt het je aan? Reageert emotioneel en beschouwt kwesties vanuit de onderbuik.
- Zwart (negatief): Wat zijn de risico’s? Waar zitten de zwakke plekken? Voorzichtig, oordelend, pessimistisch, problemen zien, advocaat van de duivel.
- Geel (optimistisch): Welke voordelen zijn er? Hoe kunnen we het rechtvaardigen? Reageert optimistisch vanuit kansen en positiviteit.
Hoe vul je de werkvorm in?
 
 - Verdeel vooraf de denkhoeden over de deelnemers. Zijn er meer deelnemers dan kleuren? Geef dan meerdere deelnemers dezelfde kleur. Zijn er minder deelnemers dan kleuren? Kies dan de meest relevante kleuren voor jouw sessie of geef meerdere kleuren per deelnemer mee.
- Stuur iedere deelnemer voorafgaand aan de sessie een individueel bericht waarin je uitleg geeft over de gekozen karakterkleur. Vraag die deelnemer om alvast na te denken over het onderwerp van de sessie, vanuit hun karakterkleur. Het is handig als ze deze argumenten opschrijven bijvoorbeeld op de handige stapelgoed denkhoedkaartjes. Vraag ook om een voorwerp in de kleur van hun karakter klaar te leggen voor tijdens de sessie.
- Begin met een opdracht om op te warmen en de karakters te leren kennen. Vraag de deelnemers om te vertellen wat en hoe zij ontbeten hebben, op een manier waarop hun kleur denkhoed dat zou doen.
- Daarna start je met het centrale vraagstuk. Vraag de deelnemers om hun meegenomen item duidelijk op tafel of in beeld te zetten, zodat iedereen weet vanuit welke denkhoed wordt gesproken.
- Laat de deelnemers nu om de beurt één van hun opgeschreven argumenten toelichten. Wil er iemand inhaken op wat iemand anders zegt? Dan moet degene een hand opsteken en wachten tot jij als facilitator hem of haar het woord geeft.
- Ga door totdat iedere deelnemer al zijn of haar opgeschreven argumenten of ideeën heeft gedeeld. Probeer als facilitator geregeld samen te vatten.
- Laat iedereen weer uit zijn of haar rol komen! Zet hiervoor een korte energizer in.
- Vraag nu aan de deelnemers om een idee te delen voor het centrale vraagstuk, waarbij je hen stimuleert om de verschillende perspectieven vanuit de denkhoeden mee te nemen. Grote kans dat je samen op een vernieuwende kijk uitkomt!
Tips: 
 
 - Het werkt goed om deelnemers een tegenovergesteld perspectief te geven dan hun persoonlijke voorkeur.
- Je kunt er ook voor kiezen om de deelnemers zelf een denkhoed te laten kiezen. Dan zullen zij doorgaans wel kiezen voor een denkhoed waar ze affiniteit meehebben. Het voordeel daarvan is dat de deelnemer vaak makkelijker in de rol van deze denkhoed stappen.
- Je kunt de denkhoeden ook voor jou alleen inzetten. Ga dan zelf alle karakters af en bedenk zoveel mogelijk ideeën of argumenten vanuit dit perspectief.

We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein
 

Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
 

In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
 

Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
 

Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
 

AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
 

Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
 

Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
 

Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
 



