Vergaderingen die terug te lezen zijn in lange, onduidelijke notulen. Presentaties waar gebruik gemaakt wordt van overvolle PowerPoint-slides met lange teksten en eindeloze rijen opsommingstekens. Een visie of strategie die maar niet lijkt te landen bij de medewerkers. Trainingen die slagkracht missen doordat je als deelnemer vooral moet luisteren, lezen en praten. Je herkent het vast! Terwijl content met visuele onderdelen zoals foto’s, tekeningen of video’s op dit moment meer mensen lijkt te bereiken dan het geschreven woord. Het bewijst in ieder geval waarom de met beelden gevulde social-mediaplatformen zoals Instagram en Snapchat zo succesvol zijn. Maar waarom is dat?
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
Psycholoog Albert Mehrabian toonde aan dat, afhankelijk van de situatie, tot wel 93% van onze communicatie non-verbaal is. Zijn ‘7-38-55 verhaal’ ligt genuanceerder maar de boodschap is wel dat de inhoud niet los gezien kan worden van de vorm. We nemen visuele informatie sneller op dan tekst: 600.000 keer sneller zelfs. 90% van de informatie die naar onze hersenen verstuurd wordt, is visueel. Wanneer je iets hoort, weet je hier drie dagen later nog zo’n 10% van. Als er aan diezelfde informatie beeld toegevoegd wordt, dan zal je hier drie dagen later nog zo’n 65% van onthouden. Het zogenaamde Picture Superiority Effect.
Voordelen visualiseren
Met visuals kun je complexe teksten in één beeld vertalen. Abstracte ideeën worden concreet en zichtbaar en de samenhang tussen de verschillende delen informatie wordt duidelijk. Of zoals wij altijd zeggen: “Door te tekenen, gaat er meteen een bullshitfilter over je verhaal!” Met beeldmateriaal trek je de aandacht. Er ontstaan direct associaties en beelden roepen emotie op: ontroering, woede, blijdschap of verontwaardiging. Visueel materiaal geeft tekst meer power, mensen onthouden je boodschap beter en het is aantrekkelijker om naar te kijken.
Geen tekst meer dus?
Dit is geen oproep om tekst in de ban te doen. Beelden zeggen veel, maar het is de kunst om beeld en tekst elkaar te laten versterken. Want mensen hebben tekst net zo hard nodig. En er worden prachtige dingen gedaan met taal. Maar kijken we naar zakelijke teksten dan wordt de lezer nu eenmaal minder snel geraakt. We hebben maar weinig collega’s ontroerd zien raken door een jaarrekening, annotatie of rapport. Daarom is het de uitdaging om tekst en beeld goed op elkaar af te stemmen. Het gaat om de combinatie!
Visual business
Organisaties zetten steeds meer visuele instrumenten in om complexe informatie over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de online presentatietool Prezi, infographics, animaties en YouTube-video’s. Hierbij onze tips om werk te maken van visuele communicatie:
-
Gebruik infographics, foto's en iconen in zakelijke teksten. Zo blijft een tekst beter hangen bij de lezer en is de boodschap beter te begrijpen. Daarnaast breken afbeeldingen een lange tekst waardoor deze fijner is om te lezen. Als het dit nu ongebruikelijk is, begin dat met het toevoegen van één visueel element. Laat je collega's er aan wennen.
-
Zet tekeningen in bij het in werking brengen van je visie of strategie. Een tekening of een animatie maakt veel sneller duidelijk waar je samen naartoe wilt. Huur een professionele tekenaar in. Het is de investering meer dan waard!
-
Haal de tekst en rijen bullets uit je presentatie en vervang deze door frisse beelden waarbij je een toelichting geeft. Let er wel op dat je rechtenvrije foto’s gebruikt.
-
Maak getekende agenda's op flip-overs ter ondersteuning van vergaderingen en trainingen. Een paar dikke stiften en je tekent al snel iets moois. Online zijn er veel voorbeelden te vinden.
-
Zet bij vergaderingen creatieve werkvormen in. Werkvormen waarbij de deelnemers moeten tekenen, associëren met behulp van foto’s en met hun handen werken zodat hun energieniveau en creativiteit optimaal gestimuleerd worden.
Hup, aan de slag met visualiseren!