De kracht van visualiseren

De impact van visuele communicatie als ‘taal’ wordt vaak ondergewaardeerd. In onze samenleving ligt de focus nu eenmaal meer op woorden dan op beelden. Maar wist je dat onze hersenen juist heel visueel zijn ingesteld? En dat we door iets te visualiseren sneller en dichterbij de kern van zaken komen? Met tekeningen kun je complexe dingen in één beeld vertalen.Waar woorden en vakjargon veel ruimte overlaten voor interpretatie, zorgen beelden juist voor helderheid, richting en inspiratie. Bij studio stapelgoed gebruiken we daarom altijd foto's of tekeningen in onze producten. Ook vragen we onze deelnemers bij veel werkvormen om stiften en papier te gebruiken.

Woordenwereld
Vergaderingen die terug te lezen zijn in lange, onduidelijke notulen. Presentaties waar gebruik gemaakt wordt van overvolle PowerPoint-slides met lange teksten en eindeloze rijen opsommingstekens. Een visie of strategie die maar niet lijkt te landen bij de medewerkers. Trainingen die slagkracht missen doordat je als deelnemer vooral moet luisteren, lezen en praten. Je herkent het vast! Terwijl content met visuele onderdelen zoals foto’s, tekeningen of video’s op dit moment meer mensen lijkt te bereiken dan het geschreven woord. Het bewijst in ieder geval waarom de met beelden gevulde social-mediaplatformen zoals Instagram en Snapchat zo succesvol zijn. Maar waarom is dat?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
Psycholoog Albert Mehrabian toonde aan dat, afhankelijk van de situatie, tot wel 93% van onze communicatie non-verbaal is. Zijn ‘7-38-55 verhaal’ ligt genuanceerder maar de boodschap is wel dat de inhoud niet los gezien kan worden van de vorm. We nemen visuele informatie sneller op dan tekst: 600.000 keer sneller zelfs. 90% van de informatie die naar onze hersenen verstuurd wordt, is visueel. Wanneer je iets hoort, weet je hier drie dagen later nog zo’n 10% van. Als er aan diezelfde informatie beeld toegevoegd wordt, dan zal je hier drie dagen later nog zo’n 65% van onthouden. Het zogenaamde Picture Superiority Effect.

Voordelen visualiseren
Met visuals kun je complexe teksten in één beeld vertalen. Abstracte ideeën worden concreet en zichtbaar en de samenhang tussen de verschillende delen informatie wordt duidelijk. Of zoals wij altijd zeggen: “Door te tekenen, gaat er meteen een bullshitfilter over je verhaal!” Met beeldmateriaal trek je de aandacht. Er ontstaan direct associaties en beelden roepen emotie op: ontroering, woede, blijdschap of verontwaardiging. Visueel materiaal geeft tekst meer power, mensen onthouden je boodschap beter en het is aantrekkelijker om naar te kijken.

Geen tekst meer dus?
Dit is geen oproep om tekst in de ban te doen. Beelden zeggen veel, maar het is de kunst om beeld en tekst elkaar te laten versterken. Want mensen hebben tekst net zo hard nodig. En er worden prachtige dingen gedaan met taal. Maar kijken we naar zakelijke teksten dan wordt de lezer nu eenmaal minder snel geraakt. We hebben maar weinig collega’s ontroerd zien raken door een jaarrekening, annotatie of rapport. Daarom is het de uitdaging om tekst en beeld goed op elkaar af te stemmen. Het gaat om de combinatie!

Visual business
Organisaties zetten steeds meer visuele instrumenten in om complexe informatie over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de online presentatietool Prezi, infographics, animaties en YouTube-video’s. Hierbij onze tips om werk te maken van visuele communicatie:
  • Gebruik infographics, foto's en iconen in zakelijke teksten. Zo blijft een tekst beter hangen bij de lezer en is de boodschap beter te begrijpen. Daarnaast breken afbeeldingen een lange tekst waardoor deze fijner is om te lezen. Als het dit nu ongebruikelijk is, begin dat met het toevoegen van één visueel element. Laat je collega's er aan wennen.
  • Zet tekeningen in bij het in werking brengen van je visie of strategie. Een tekening of een animatie maakt veel sneller duidelijk waar je samen naartoe wilt. Huur een professionele tekenaar in. Het is de investering meer dan waard!
  • Haal de tekst en rijen bullets uit je presentatie en vervang deze door frisse beelden waarbij je een toelichting geeft. Let er wel op dat je rechtenvrije foto’s gebruikt.
  • Maak getekende agenda's op flip-overs ter ondersteuning van vergaderingen en trainingen. Een paar dikke stiften en je tekent al snel iets moois. Online zijn er veel voorbeelden te vinden.
  • Zet bij vergaderingen creatieve werkvormen in. Werkvormen waarbij de deelnemers moeten tekenen, associëren met behulp van foto’s en met hun handen werken zodat hun energieniveau en creativiteit optimaal gestimuleerd worden.
Hup, aan de slag met visualiseren!


Altijd op de hoogte zijn van wanneer er een nieuw stapelgoed blog verschijnt? Klik hier om ons te volgen op LinkedIn
door studio stapelgoed 27 oktober 2025
We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein
door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?