Helder schrijven helpt!

Schrijf jij al in piramides? Bij piramidaal schrijven draait alles om de vraag: wat wil de lezer weten? Het is een schrijftechniek die je helpt om al voor het daadwerkelijke schrijven scherpe keuzes te maken tussen de hoofd- en bijzaken. Zo voorkom je dat je afdwaalt van de essentie van je verhaal. De piramide methode is een manier om je teksten logisch te structureren, met als resultaat kortere, lezergerichte teksten met een grotere overtuigingskracht. En goed nieuws. Iedereen kan het! 


Piramidaal schrijven helpt je om beknopte en makkelijk leesbare teksten te schrijven want: 
  • De tekst sluit beter aan bij de informatiebehoefte van de lezer.
  • De belangrijkste informatie staat bovenaan: zo kan de lezer in een paar stappen de tekst scannen.
  • De opbouw is heel direct en maakt snel inzichtelijk waar conclusies of adviezen op zijn gebaseerd. 
  • Piramidale teksten zijn doorgaans korter: dat scheelt tijd bij zowel het schrijven als het lezen.
Waarom zou ik anders gaan schrijven?
Er is een mismatch ontstaan tussen traditioneel geschreven teksten en onze moderne manier van lezen. De meeste beleidstukken, annotaties en rapporten worden nog ‘old school’ in elkaar gezet. Volgens een klassieke opbouw met heel veel woorden. Vaak zijn het teksten die starten met een flinke aanloop waarin de schrijver laat zien hoe veel hij of zij weet over het onderwerp, met wie en wat er rekening is gehouden en wat de historie is van het dossier.

Dat terwijl de hedendaagse lezer steeds sneller door teksten wil gaan, op zoek naar relevante informatie. Anno 2020 starten veel van ons met de kop, lezen we de eerste regels onder die kop en vervolgens scannen we de tekst daarna. Waarbij vooral naar de tussenkoppen en de eerste regels onder die tussenkop wordt gekeken. Als er niet snel genoeg een antwoord op onze vraag komt, dan is de aandacht weg. Bij online teksten gaat dit proces nog sneller.

Hoe werkt het piramidaal schrijven?
Het belangrijkste uitgangspunt is dat je schrijft vanuit de informatiebehoefte van je publiek in plaats vanuit je eigen kennis, positie en denkproces. Begin daarom niet meteen in volle overtuiging te rammelen op je toetsenbord. Bedenk eerst eens wie je lezerspubliek is. Wat is het probleem en welke oplossing is er gevonden? Als je dit helder hebt, maak je een plan. Hierin beschrijf je in korte steekwoorden de verschillende onderdelen van je tekst gebaseerd op de behoefte van je lezers. Je kunt de piramidestructuur in je tekst aanbrengen met behulp van een aantal W's: wie, wat, waar, waarom, wanneer en op welke wijze. Je zou het structureren overigens ook met post-its kunnen doen. Dat maakt het schuiven met de diverse tekstdelen nog makkelijker.  

Nu ga je daadwerkelijk aan de slag met schrijven. Zorg dat je de informatie in een kernachtige structuur aanbiedt. De gelaagdheid van beknopt tot uitgebreid bepaal je op basis van belangrijkheid. Het belangrijkste komt eerst, namelijk de antwoorden op de vragen van je lezers. Uitgebreidere informatie ondersteunt daarna als onderbouwing, nuancering of uitwerking. Zelfs als een lezer halverwege afhaakt, heeft hij of zij bij een piramidale tekst toch de essentie meegekregen en is er antwoord gegeven op de meest dringende vragen.

Moet alles piramidaal?
Je vraagt je misschien af of je al je teksten via deze techniek moet schrijven. Nee hoor. Hoewel het voor een lezer altijd prettig is dat je snel tot de kern komt, is het piramideprincipe vooral geschikt voor teksten waarbij je een aanbeveling doet of een conclusie trekt. Het werkt ook prima bij e-mails, PowerPoint-presentaties, rapporten en blogs. Je past het op verschillende niveaus in de tekst toe. Een rapport kan als geheel piramidaal zijn opgebouwd, maar ook de hoofdstukken, paragrafen en alinea’s kun je zo organiseren.

Het piramideprincipe is bedacht door?
Eline Janssen en Marita van Rijssen schreven het handige boekje ‘De kracht van het piramideprincipe’. Hun stelling is dat als je als schrijver impact wilt hebben met je tekst, je moet inspelen op het veranderde leesgedrag. Zij werden geïnspireerd door de Amerikaanse Barbara Minto. Zij beschreef jaren terug al in haar boek ‘The Pyramid Principle. Logic in Writing and Thinking’ dit handig instrument om gedachten en feiten zo te structureren dat een tekst zo overtuigend mogelijk wordt. Haar belangrijkste idee is: Bottom Line upfront. Eerst de kernboodschap, daarna de uitleg. Dit leidt volgens Minto tot teksten die voor de lezer efficiënter zijn dan andere: beter te volgen, korter, en met duidelijkere aanwijzingen op basis waarvan de lezer diens leesstrategie kan aanpassen. 

Deze schrijfvorm wordt overigens ook veel gebruikt in de journalistiek: het belangrijkste nieuws staat bovenaan, de details staan aan het eind. Zo kan bij de eindredactie het artikel alsnog van onderaf ingekort worden. Journalisten noemen dit ‘oprolbaar schrijven’.

Weet je nu genoeg?
Hopelijk is dit een mooi begin want bewustwording is het halve werk. Wil je meer weten of leren? Dan is het boek van Eline en Marita een aanrader. Ook kun je allerlei trainingen volgen waarbij je daadwerkelijk aan de slag gaat met het anders opbouwen van je teksten.


Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons via LinkedIn
door studio stapelgoed 27 oktober 2025
We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein
door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?