Helder schrijven helpt!
Schrijf jij al in piramides? Bij piramidaal schrijven draait alles om de vraag: wat wil de lezer weten? Het is een schrijftechniek die je helpt om al voor het daadwerkelijke schrijven scherpe keuzes te maken tussen de hoofd- en bijzaken. Zo voorkom je dat je afdwaalt van de essentie van je verhaal. De piramide methode is een manier om je teksten logisch te structureren, met als resultaat kortere, lezergerichte teksten met een grotere overtuigingskracht. En goed nieuws. Iedereen kan het!
Piramidaal schrijven helpt je om beknopte en makkelijk leesbare teksten te schrijven want:
- De tekst sluit beter aan bij de informatiebehoefte van de lezer.
- De belangrijkste informatie staat bovenaan: zo kan de lezer in een paar stappen de tekst scannen.
- De opbouw is heel direct en maakt snel inzichtelijk waar conclusies of adviezen op zijn gebaseerd.
- Piramidale teksten zijn doorgaans korter: dat scheelt tijd bij zowel het schrijven als het lezen.
Waarom zou ik anders gaan schrijven?
Er is een mismatch ontstaan tussen traditioneel geschreven teksten en onze moderne manier van lezen. De meeste beleidstukken, annotaties en rapporten worden nog ‘old school’ in elkaar gezet. Volgens een klassieke opbouw met heel veel woorden. Vaak zijn het teksten die starten met een flinke aanloop waarin de schrijver laat zien hoe veel hij of zij weet over het onderwerp, met wie en wat er rekening is gehouden en wat de historie is van het dossier.
Dat terwijl de hedendaagse lezer steeds sneller door teksten wil gaan, op zoek naar relevante informatie. Anno 2020 starten veel van ons met de kop, lezen we de eerste regels onder die kop en vervolgens scannen we de tekst daarna. Waarbij vooral naar de tussenkoppen en de eerste regels onder die tussenkop wordt gekeken. Als er niet snel genoeg een antwoord op onze vraag komt, dan is de aandacht weg. Bij online teksten gaat dit proces nog sneller.
Hoe werkt het piramidaal schrijven?
Het belangrijkste uitgangspunt is dat je schrijft vanuit de informatiebehoefte van je publiek in plaats vanuit je eigen kennis, positie en denkproces. Begin daarom niet meteen in volle overtuiging te rammelen op je toetsenbord. Bedenk eerst eens wie je lezerspubliek is. Wat is het probleem en welke oplossing is er gevonden? Als je dit helder hebt, maak je een plan. Hierin beschrijf je in korte steekwoorden de verschillende onderdelen van je tekst gebaseerd op de behoefte van je lezers. Je kunt de piramidestructuur in je tekst aanbrengen met behulp van een aantal W's: wie, wat, waar, waarom, wanneer en op welke wijze. Je zou het structureren overigens ook met post-its kunnen doen. Dat maakt het schuiven met de diverse tekstdelen nog makkelijker.
Nu ga je daadwerkelijk aan de slag met schrijven. Zorg dat je de informatie in een kernachtige structuur aanbiedt. De gelaagdheid van beknopt tot uitgebreid bepaal je op basis van belangrijkheid. Het belangrijkste komt eerst, namelijk de antwoorden op de vragen van je lezers. Uitgebreidere informatie ondersteunt daarna als onderbouwing, nuancering of uitwerking. Zelfs als een lezer halverwege afhaakt, heeft hij of zij bij een piramidale tekst toch de essentie meegekregen en is er antwoord gegeven op de meest dringende vragen.
Moet alles piramidaal?
Je vraagt je misschien af of je al je teksten via deze techniek moet schrijven. Nee hoor. Hoewel het voor een lezer altijd prettig is dat je snel tot de kern komt, is het piramideprincipe vooral geschikt voor teksten waarbij je een aanbeveling doet of een conclusie trekt. Het werkt ook prima bij e-mails, PowerPoint-presentaties, rapporten en blogs. Je past het op verschillende niveaus in de tekst toe. Een rapport kan als geheel piramidaal zijn opgebouwd, maar ook de hoofdstukken, paragrafen en alinea’s kun je zo organiseren.
Het piramideprincipe is bedacht door?
Eline Janssen en Marita van Rijssen schreven het handige boekje ‘De kracht van het piramideprincipe’. Hun stelling is dat als je als schrijver impact wilt hebben met je tekst, je moet inspelen op het veranderde leesgedrag. Zij werden geïnspireerd door de Amerikaanse Barbara Minto. Zij beschreef jaren terug al in haar boek ‘The Pyramid Principle. Logic in Writing and Thinking’ dit handig instrument om gedachten en feiten zo te structureren dat een tekst zo overtuigend mogelijk wordt. Haar belangrijkste idee is: Bottom Line upfront. Eerst de kernboodschap, daarna de uitleg. Dit leidt volgens Minto tot teksten die voor de lezer efficiënter zijn dan andere: beter te volgen, korter, en met duidelijkere aanwijzingen op basis waarvan de lezer diens leesstrategie kan aanpassen.
Deze schrijfvorm wordt overigens ook veel gebruikt in de journalistiek: het belangrijkste nieuws staat bovenaan, de details staan aan het eind. Zo kan bij de eindredactie het artikel alsnog van onderaf ingekort worden. Journalisten noemen dit ‘oprolbaar schrijven’.
Weet je nu genoeg?
Hopelijk is dit een mooi begin want bewustwording is het halve werk. Wil je meer weten of leren? Dan is het boek van Eline en Marita een aanrader. Ook kun je allerlei trainingen volgen waarbij je daadwerkelijk aan de slag gaat met het anders opbouwen van je teksten.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons via LinkedIn

In veel teams heerst een subtiele vorm van stilte. Niet omdat mensen geen ideeën hebben, maar omdat ze niet durven spreken. Uit angst om als lastig, dom of te kritisch gezien te worden. En juist daardoor lopen we als teams en organisaties talloze kansen mis. Innovatie floreert namelijk niet in stilte, maar in een cultuur waar mensen zich veilig voelen om zich uit te spreken. Dat is waar psychologische veiligheid in beeld komt.

Creativiteit wordt vaak geassocieerd met kunstenaars, uitvinders of briljante geesten die ‘geniale ingevingen’ lijken te hebben. Maar neurowetenschap laat iets anders zien: creativiteit is geen mysterieus talent, maar een proces in je brein – en iedereen heeft het in zich. Ook binnen organisaties is creativiteit onmisbaar. Het zorgt voor innovatie, probleemoplossend vermogen en vernieuwing. De grote vraag is dus niet: “Wie is creatief?” maar: “Hoe kunnen we creativiteit activeren – bij onszelf én in onze teams?” In deze blog duiken we in het brein, én in de werkvloer. Hoe werkt creativiteit neurologisch? En wat kun je als organisatie doen om die creatieve vonk te laten overslaan.

We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team

Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?

Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.

Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.

Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.

Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.

Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen.
In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken