Helder schrijven helpt!

Schrijf jij al in piramides? Bij piramidaal schrijven draait alles om de vraag: wat wil de lezer weten? Het is een schrijftechniek die je helpt om al voor het daadwerkelijke schrijven scherpe keuzes te maken tussen de hoofd- en bijzaken. Zo voorkom je dat je afdwaalt van de essentie van je verhaal. De piramide methode is een manier om je teksten logisch te structureren, met als resultaat kortere, lezergerichte teksten met een grotere overtuigingskracht. En goed nieuws. Iedereen kan het! 


Piramidaal schrijven helpt je om beknopte en makkelijk leesbare teksten te schrijven want: 
  • De tekst sluit beter aan bij de informatiebehoefte van de lezer.
  • De belangrijkste informatie staat bovenaan: zo kan de lezer in een paar stappen de tekst scannen.
  • De opbouw is heel direct en maakt snel inzichtelijk waar conclusies of adviezen op zijn gebaseerd. 
  • Piramidale teksten zijn doorgaans korter: dat scheelt tijd bij zowel het schrijven als het lezen.
Waarom zou ik anders gaan schrijven?
Er is een mismatch ontstaan tussen traditioneel geschreven teksten en onze moderne manier van lezen. De meeste beleidstukken, annotaties en rapporten worden nog ‘old school’ in elkaar gezet. Volgens een klassieke opbouw met heel veel woorden. Vaak zijn het teksten die starten met een flinke aanloop waarin de schrijver laat zien hoe veel hij of zij weet over het onderwerp, met wie en wat er rekening is gehouden en wat de historie is van het dossier.

Dat terwijl de hedendaagse lezer steeds sneller door teksten wil gaan, op zoek naar relevante informatie. Anno 2020 starten veel van ons met de kop, lezen we de eerste regels onder die kop en vervolgens scannen we de tekst daarna. Waarbij vooral naar de tussenkoppen en de eerste regels onder die tussenkop wordt gekeken. Als er niet snel genoeg een antwoord op onze vraag komt, dan is de aandacht weg. Bij online teksten gaat dit proces nog sneller.

Hoe werkt het piramidaal schrijven?
Het belangrijkste uitgangspunt is dat je schrijft vanuit de informatiebehoefte van je publiek in plaats vanuit je eigen kennis, positie en denkproces. Begin daarom niet meteen in volle overtuiging te rammelen op je toetsenbord. Bedenk eerst eens wie je lezerspubliek is. Wat is het probleem en welke oplossing is er gevonden? Als je dit helder hebt, maak je een plan. Hierin beschrijf je in korte steekwoorden de verschillende onderdelen van je tekst gebaseerd op de behoefte van je lezers. Je kunt de piramidestructuur in je tekst aanbrengen met behulp van een aantal W's: wie, wat, waar, waarom, wanneer en op welke wijze. Je zou het structureren overigens ook met post-its kunnen doen. Dat maakt het schuiven met de diverse tekstdelen nog makkelijker.  

Nu ga je daadwerkelijk aan de slag met schrijven. Zorg dat je de informatie in een kernachtige structuur aanbiedt. De gelaagdheid van beknopt tot uitgebreid bepaal je op basis van belangrijkheid. Het belangrijkste komt eerst, namelijk de antwoorden op de vragen van je lezers. Uitgebreidere informatie ondersteunt daarna als onderbouwing, nuancering of uitwerking. Zelfs als een lezer halverwege afhaakt, heeft hij of zij bij een piramidale tekst toch de essentie meegekregen en is er antwoord gegeven op de meest dringende vragen.

Moet alles piramidaal?
Je vraagt je misschien af of je al je teksten via deze techniek moet schrijven. Nee hoor. Hoewel het voor een lezer altijd prettig is dat je snel tot de kern komt, is het piramideprincipe vooral geschikt voor teksten waarbij je een aanbeveling doet of een conclusie trekt. Het werkt ook prima bij e-mails, PowerPoint-presentaties, rapporten en blogs. Je past het op verschillende niveaus in de tekst toe. Een rapport kan als geheel piramidaal zijn opgebouwd, maar ook de hoofdstukken, paragrafen en alinea’s kun je zo organiseren.

Het piramideprincipe is bedacht door?
Eline Janssen en Marita van Rijssen schreven het handige boekje ‘De kracht van het piramideprincipe’. Hun stelling is dat als je als schrijver impact wilt hebben met je tekst, je moet inspelen op het veranderde leesgedrag. Zij werden geïnspireerd door de Amerikaanse Barbara Minto. Zij beschreef jaren terug al in haar boek ‘The Pyramid Principle. Logic in Writing and Thinking’ dit handig instrument om gedachten en feiten zo te structureren dat een tekst zo overtuigend mogelijk wordt. Haar belangrijkste idee is: Bottom Line upfront. Eerst de kernboodschap, daarna de uitleg. Dit leidt volgens Minto tot teksten die voor de lezer efficiënter zijn dan andere: beter te volgen, korter, en met duidelijkere aanwijzingen op basis waarvan de lezer diens leesstrategie kan aanpassen. 

Deze schrijfvorm wordt overigens ook veel gebruikt in de journalistiek: het belangrijkste nieuws staat bovenaan, de details staan aan het eind. Zo kan bij de eindredactie het artikel alsnog van onderaf ingekort worden. Journalisten noemen dit ‘oprolbaar schrijven’.

Weet je nu genoeg?
Hopelijk is dit een mooi begin want bewustwording is het halve werk. Wil je meer weten of leren? Dan is het boek van Eline en Marita een aanrader. Ook kun je allerlei trainingen volgen waarbij je daadwerkelijk aan de slag gaat met het anders opbouwen van je teksten.


Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons via LinkedIn
door info 23 apr., 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 feb., 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 05 feb., 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 jan., 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 jan., 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
door studio stapelgoed 09 dec., 2023
In dit blog delen we weer een stapel creatieve werkvormen om de check-in tijdens jouw bijeenkomsten of vergaderingen te verlevendigen. Want wij geloven dat deze eenvoudige en effectieve activiteiten een positieve impact kunnen hebben op de sfeer tijdens sessies.
door studio stapelgoed 23 nov., 2023
Bij studio stapelgoed geloven we sterk in het bevorderen van een positieve werksfeer en het zorgen voor verbinding en werkplezier. Een van de manieren waarop we dit doen, is door het vieren van speciale gelegenheden, en Sinterklaas is daarbij geen uitzondering! In dit blog delen we enkele sprankelende werkvormen waarmee je de komende dagen jouw collega's kunt verrassen en een onvergetelijke viering van Sinterklaas op de werkvloer kunt organiseren.
door stapelgoed 13 nov., 2023
In de wereld van vergaderingen en bijeenkomsten is er soms behoefte aan iemand die de touwtjes in handen neemt, vooral als je als team of leidinggevende niet in de spagaat van het managen van het proces en inhoudelijk bijdragen terecht wilt komen. In zulke situaties is het waardevol, zo niet noodzakelijk, om een professionele facilitator in te schakelen. Faciliteren is een speciale vaardigheid en kan aanzienlijk bijdragen aan het soepel verlopen van vergaderingen en bijeenkomsten. In dit blog leggen we uit wat de rol van een facilitator nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is.
door info 08 nov., 2023
Het gebruik van duurzame materialen tijdens vergaderingen en brainstormbijeenkomsten kan ons helpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en bij te dragen aan een meer milieubewuste aanpak. Bij studio stapelgoed hebben we daarom de afgelopen tijd kritisch gekeken naar alle spullen die we gebruiken en naar hoe we onze sessies organiseren. En nu doen we een aantal dingen echt anders. In dit blog delen we onze tips met je. Want door duurzaamheid te integreren in je facilitatorrol, kun je een positieve impact hebben op het milieu en tegelijkertijd ook weer jouw deelnemers inspireren om bewuster om te gaan met materialen tijdens bijeenkomsten en evenementen.
Meer posts
Share by: