Stapelgoede boeken
Op onze nachtkastjes liggen stapels goede voornemens. Mooie, inspirerende boeken die het lezen meer dan waard zijn, waar we op 1 of andere manier niet aan toekomen. En met de zomervakantie in het verschiet, is dit het moment om deze stapel af te stoffen en een paar van die goede voornemens in de koffer te stoppen. In dit blog nemen we jullie graag mee in welke boeken wij deze zomer zeker zullen gaan lezen. Uiteraard boeken met een creatieve inslag, maar allemaal weer op een andere manier. Laat je inspireren en wie weet komen er boeken aan bod die ook op jouw paklijst belanden.
Playmode van Barbara Tammes
Barbara Tammes heeft het creatieve proces onderzocht en haar bevindingen opgeschreven én getekend in het boek. Barbara legt je uit hoe creativiteit nu precies werkt. Wat er in je hersenen gebeurt, hoe je kunt schakelen in je manier van denken, en wat handige trucs en manieren zijn om in de zogenaamde 'playmode' te komen. Mensen die in hun playmode zitten, geven zichzelf de ruimte om te experimenteren, ze spelen met mogelijkheden, verwachtingen en regels. Ze zijn niet bang om fouten te maken en kijken vooral naar wat er te winnen is. Een heel aanstekelijke mix van fijn opgeschreven theorie en praktische oefeningen om mee op te warmen of anders naar dingen te kijken. We vinden het mooi dat het boek (anders dan we verwachtten) lekker strak in zwart-wit is vormgegeven, met simpele lijntekeningen door Barbara zelfgemaakt ertussen.
Het grote fröbelboek voor adviseurs van Ben Kuiken en Marijne Vos
Ben en Marijne hebben een verrassend vormgegeven boek gemaakt over speelruimte creëren in organisaties Doe jij dat nog wel eens, spelen? En fröbelen? Of is je werk daar te serieus voor? Op het eerste oog is dit misschien een beetje een bijzonder boek door de lay-out. Wij zijn echter echt fan! Je vindt er talloze leuke werkvormen en interviews met veranderaars zoals Jaap Boonstra en Shirine Moerkerken. Het boek zit boordevol tekeningen en heeft daardoor een hele eigen uitstraling gekregen. Want ons betreft is dit een ware bron van inspiratie waar je kriskras doorheen kunt gaan om zo allerlei nieuwe ideeën op te doen. Het boek weegt wel wat door de dikke kaft maar wat ons betreft een echte must-read deze zomer.
Brainstormen: het ultieme handboek van Koen de Vos
Brainstormen. Wij doen het met studio stapelgoed regelmatig. En we lezen er dus ook graag over. Wij hebben het handige boek van Koen uit 2006. Maar ook de nieuwe editie die een complete make-over heeft ondergaan. In deze versie is er meer aandacht aan wetenschappelijke inzichten over brainstormen, steeds vertaald naar de praktijk. De 2e editie bevat zo'n 100 brainstormtechnieken (de eerste editie 40). In het kader van de kracht van de herhaling, is de vakantie wat ons betreft een mooi moment om dit boek er weer eens bij te pakken. De praktische tips, technieken en inzichten om alleen of met een groep te brainstormen, zijn immers tijdloos. Daarnaast daagt het boek je ook uit om na te denken over een eigen sausje en daarmee de werkvormen net iets actueler te maken. Het boek kan wat ons betreft visueel gezien nog wel wat aandacht gebruiken.
Creativity A short and cheerful guide van John Cleese
We kennen John Cleese natuurlijk van Monthy Python, Fawlty Towers en de vele films waarin hij heeft gespeeld. Verder heeft John Cleese Rechten in Cambridge gestudeerd, is hij Rector geweest van de Universiteit van St. Andrews in Schotland en heeft hij meerdere doctoraten behaald. In dit boekje van ruim honderd pagina met een groot lettertype zet John Cleese zijn visie over creativiteit neer. Hij bepleit dat iedereen creatief kan zijn en dat creativiteit een 'skill' is. Iets wat iedereen zich eigen kan maken. John Cleese onderbouwt zijn visie op een prettige en toegankelijke manier met de nodige humor. Dit boekje past zelfs in je handbagage.
"There's a myth that creativity is something you have to be born with. This isn't the case. Anyone can be creative." - John Cleese
Marketing Design met Customer Journey Mapping van Eveline van Zeeland
Het boek ‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’ is verkozen tot het beste marketingboek van 2020. Het boek gaat over het begrijpen van je klanten én het ontwerpen van creatieve oplossingen voor je doelgroepen. Eveline van Zeeland legt in het boek de nadruk op het ontwerpende en creatieve karakter van marketing. En dat is precies de reden waarom dit boek op onze wishlist is beland. Het is mooi vormgegeven, bevat aansprekende visualisaties en inspirerende (design) voorbeelden. Het boek begint met wat theoretische onderbouwing. Maar niet te lang, want het doel is om er vooral lekker praktisch mee aan de slag te gaan en de (klant)beleving een beetje beter te maken. Dat maakt dat dit boek zeker meegaat in onze koffer!
Corporate Rebels van Joost Minnaar en Pim de Morree
Joost Minnaar en Pim de Morree, beter bekend als de Corporate Rebels, zijn op een missie om een revolutie te ontketenen in de manier waarop we werken. In de zomer van 2015 zegden Joost en Pim hun veelbelovende, maar frustrerende banen op om de ruim honderd namen op hun bucketlist van ’s werelds meest inspirerende organisaties, managementgoeroes, vooraanstaande wetenschappers, tegendraadse ondernemers en CEO’s te spreken. Ze bezochten 5 werelddelen en meer dan 30 landen, ruim 100 pioniers en hebben meer dan 1000 interviews afgenomen. De bucketlijst van Joost en Pim met mensen en organisaties die ze hebben bezocht of nog willen bezoeken is veelbelovend.
‘Ze noemen zich Corporate Rebels, maar je zou hen ook ontdekkingsreizigers kunnen noemen: op zoek naar het ultieme werkgeluk’, aldus Het Financiële Dagblad. Kortom, het ultieme boek voor met de voetjes in het zand!
Ben je enthousiast geworden over het (samen) lezen van boeken? Wij geven je talloze tips voor het organiseren van een eigen leesclub in ons e-book Stapel op boeken

Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.

Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.

AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng

Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de

Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je

Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl

In een wereld waarin we altijd ‘aan’ staan, is verveling iets wat we liever vermijden. Even niks te doen? Binnen twee seconden grijpen we naar onze telefoon, vegen we door socials of beantwoorden we snel nog een mail. Want verveling voelt… zinloos. Tijdverlies. Luiheid misschien. Maar wat als verveling juist het begin is van iets waardevols? Wat als precies in die momenten waarop je je verveelt, je brein aan het werk gaat op een manier die je creativiteit wakker maakt?

In veel teams heerst een subtiele vorm van stilte. Niet omdat mensen geen ideeën hebben, maar omdat ze niet durven spreken. Uit angst om als lastig, dom of te kritisch gezien te worden. En juist daardoor lopen we als teams en organisaties talloze kansen mis. Innovatie floreert namelijk niet in stilte, maar in een cultuur waar mensen zich veilig voelen om zich uit te spreken. Dat is waar psychologische veiligheid in beeld komt.

Creativiteit wordt vaak geassocieerd met kunstenaars, uitvinders of briljante geesten die ‘geniale ingevingen’ lijken te hebben. Maar neurowetenschap laat iets anders zien: creativiteit is geen mysterieus talent, maar een proces in je brein – en iedereen heeft het in zich. Ook binnen organisaties is creativiteit onmisbaar. Het zorgt voor innovatie, probleemoplossend vermogen en vernieuwing. De grote vraag is dus niet: “Wie is creatief?” maar: “Hoe kunnen we creativiteit activeren – bij onszelf én in onze teams?” In deze blog duiken we in het brein, én in de werkvloer. Hoe werkt creativiteit neurologisch? En wat kun je als organisatie doen om die creatieve vonk te laten overslaan.