Playmode van Barbara Tammes
Barbara Tammes heeft het creatieve proces onderzocht en haar bevindingen opgeschreven én getekend in het boek. Barbara legt je uit hoe creativiteit nu precies werkt. Wat er in je hersenen gebeurt, hoe je kunt schakelen in je manier van denken, en wat handige trucs en manieren zijn om in de zogenaamde 'playmode' te komen. Mensen die in hun playmode zitten, geven zichzelf de ruimte om te experimenteren, ze spelen met mogelijkheden, verwachtingen en regels. Ze zijn niet bang om fouten te maken en kijken vooral naar wat er te winnen is. Een heel aanstekelijke mix van fijn opgeschreven theorie en praktische oefeningen om mee op te warmen of anders naar dingen te kijken. We vinden het mooi dat het boek (anders dan we verwachtten) lekker strak in zwart-wit is vormgegeven, met simpele lijntekeningen door Barbara zelfgemaakt ertussen.
Het grote fröbelboek voor adviseurs van Ben Kuiken en Marijne Vos
Ben en Marijne hebben een verrassend vormgegeven boek gemaakt over speelruimte creëren in organisaties Doe jij dat nog wel eens, spelen? En fröbelen? Of is je werk daar te serieus voor? Op het eerste oog is dit misschien een beetje een bijzonder boek door de lay-out. Wij zijn echter echt fan! Je vindt er talloze leuke werkvormen en interviews met veranderaars zoals Jaap Boonstra en Shirine Moerkerken. Het boek zit boordevol tekeningen en heeft daardoor een hele eigen uitstraling gekregen. Want ons betreft is dit een ware bron van inspiratie waar je kriskras doorheen kunt gaan om zo allerlei nieuwe ideeën op te doen. Het boek weegt wel wat door de dikke kaft maar wat ons betreft een echte must-read deze zomer.
Brainstormen: het ultieme handboek van Koen de Vos
Brainstormen. Wij doen het met studio stapelgoed regelmatig. En we lezen er dus ook graag over. Wij hebben het handige boek van Koen uit 2006. Maar ook de nieuwe editie die een complete make-over heeft ondergaan. In deze versie is er meer aandacht aan wetenschappelijke inzichten over brainstormen, steeds vertaald naar de praktijk. De 2e editie bevat zo'n 100 brainstormtechnieken (de eerste editie 40). In het kader van de kracht van de herhaling, is de vakantie wat ons betreft een mooi moment om dit boek er weer eens bij te pakken. De praktische tips, technieken en inzichten om alleen of met een groep te brainstormen, zijn immers tijdloos. Daarnaast daagt het boek je ook uit om na te denken over een eigen sausje en daarmee de werkvormen net iets actueler te maken. Het boek kan wat ons betreft visueel gezien nog wel wat aandacht gebruiken.
Creativity A short and cheerful guide van John Cleese
We kennen John Cleese natuurlijk van Monthy Python, Fawlty Towers en de vele films waarin hij heeft gespeeld. Verder heeft John Cleese Rechten in Cambridge gestudeerd, is hij Rector geweest van de Universiteit van St. Andrews in Schotland en heeft hij meerdere doctoraten behaald. In dit boekje van ruim honderd pagina met een groot lettertype zet John Cleese zijn visie over creativiteit neer. Hij bepleit dat iedereen creatief kan zijn en dat creativiteit een 'skill' is. Iets wat iedereen zich eigen kan maken. John Cleese onderbouwt zijn visie op een prettige en toegankelijke manier met de nodige humor. Dit boekje past zelfs in je handbagage.
"There's a myth that creativity is something you have to be born with. This isn't the case. Anyone can be creative." - John Cleese
Marketing Design met Customer Journey Mapping van Eveline van Zeeland
Het boek ‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’ is verkozen tot het beste marketingboek van 2020. Het boek gaat over het begrijpen van je klanten én het ontwerpen van creatieve oplossingen voor je doelgroepen. Eveline van Zeeland legt in het boek de nadruk op het ontwerpende en creatieve karakter van marketing. En dat is precies de reden waarom dit boek op onze wishlist is beland. Het is mooi vormgegeven, bevat aansprekende visualisaties en inspirerende (design) voorbeelden. Het boek begint met wat theoretische onderbouwing. Maar niet te lang, want het doel is om er vooral lekker praktisch mee aan de slag te gaan en de (klant)beleving een beetje beter te maken. Dat maakt dat dit boek zeker meegaat in onze koffer!
Corporate Rebels van Joost Minnaar en Pim de Morree
Joost Minnaar en Pim de Morree, beter bekend als de Corporate Rebels, zijn op een missie om een revolutie te ontketenen in de manier waarop we werken. In de zomer van 2015 zegden Joost en Pim hun veelbelovende, maar frustrerende banen op om de ruim honderd namen op hun bucketlist van ’s werelds meest inspirerende organisaties, managementgoeroes, vooraanstaande wetenschappers, tegendraadse ondernemers en CEO’s te spreken. Ze bezochten 5 werelddelen en meer dan 30 landen, ruim 100 pioniers en hebben meer dan 1000 interviews afgenomen. De bucketlijst van Joost en Pim met mensen en organisaties die ze hebben bezocht of nog willen bezoeken is veelbelovend.
‘Ze noemen zich Corporate Rebels, maar je zou hen ook ontdekkingsreizigers kunnen noemen: op zoek naar het ultieme werkgeluk’, aldus Het Financiële Dagblad. Kortom, het ultieme boek voor met de voetjes in het zand!
Ben je enthousiast geworden over het (samen) lezen van boeken? Wij geven je talloze tips voor het organiseren van een eigen leesclub in ons e-book Stapel op boeken